FORD RANGER I FORD EXPLORER – IDEALNE DO TURYSTYKI Z PRZYCZEPĄ KEMPINGOWĄ LUB TRANSPORTU ŁODZI

26 LIPCA, 2022

Podróżowanie kamperem lub z przyczepą kempingową stało się nowym, bardzo popularnym sposobem na spędzanie wolnego czasu. Coraz więcej z nas docenia także możliwość posiadania własnej łodzi i odpoczynku na wodzie. Aby bezpiecznie i pewnie dotrzeć na miejsce wypoczynku lub wodowania łodzi, niezbędne jest posiadanie auta, którego osiągi i zastosowane technologie pozwalają na holowanie przyczep. Ford ma w swojej ofercie takie pojazdy – sprawdź, jak w tych zadaniach odnajdują się Ford Ranger i Ford Explorer.

Ford car near water

TURYSTYKA Z PRZYCZEPĄ KEMPINGOWĄ – STARA, NOWA MODA

Turystyka z przyczepą kempingową czy podróżowanie kamperem to sposób podróżowania starszy niż motoryzacja. Za pierwszą przyczepę kempingową, czyli przyczepę od podstaw zaprojektowaną pod kątem wypoczynku, uznaje się konstrukcję zbudowaną przez firmę Bristol Wagon & Carriage Works w 1880 roku. Konstrukcję o długości 5,5 metra oparto na wagonach używanych przez kaznodziejów podróżujących wcześniej przez Dziki Zachód Ameryki Północnej. Dziś karawaning znowu wraca do łask, zyskując szczególnie w trakcie pandemii, kiedy obostrzenia wprowadzane przez wiele krajów znacząco ograniczyły możliwość odbywania zorganizowanych podróży urlopowych.

Statystyki pokazują, że rok 2021 był rekordowy pod względem rejestracji nowych kamperów i przyczep kempingowych w Europie (dane w Polsce opublikował PZPM, europejskie – CIVD), co prawda w pierwszym kwartale 2022 roku liczba rejestracji tego typu pojazdów nieznacznie spadła, ale za przyczynę takiej sytuacji uznaje się problemy z łańcuchem dostaw niezbędnych podzespołów, a nie spadek popytu. Swoboda zmiany miejsca pobytu połączona z komfortem zapewnianym przez przyczepy kempingowe sprawia, że coraz więcej rodzin decyduje się na taką formę wypoczynku.

Ford car with boat

HOLOWANIE PRZYCZEP KEMPINGOWYCH ORAZ PRZYCZEP Z ŁODZIAMI – CO MUSISZ WIEDZIEĆ?

Holowanie dużych przyczep jest obwarowane konkretnymi przepisami. Decydując się na holowanie przyczepy kempingowej czy łodzi dobrze je znać, aby nie zepsuć sobie urlopu niepotrzebnym mandatem. Przypominamy te najważniejsze.

Zacznijmy od pojęć podstawowych: samochód holujący przyczepę oraz sama przyczepa tworzą tzw. zestaw. Zapewne wiesz, że każdy samochód oprócz masy własnej, ma w dowodzie rejestracyjnym również parametr zwany dopuszczalną masą całkowitą (DMC). W przypadku przyczep jest podobna wartość, tzw. maksymalna masa całkowita (MMC). Aby holowanie przyczepy było bezpieczne, przepisy nakazują, że masa przyczepy nie może być większa niż masa auta, które ją holuje.

Osoby, które mają prawo jazdy kategorii B (samochody o DMC do 3,5 tony) mogą holować przyczepy, ale przepisy przewidują dwa dozwolone scenariusze:

  • dozwolone jest holowanie przyczepy lekkiej o maksymalnej masie całkowitej nie większej niż 750 kg
  • dozwolone jest holowanie przyczepy o masie (MMC) większej niż 750 kg, pod warunkiem że łączna masa pojazdu (DMC) i przyczepy (MMC) nie przekroczy 3,5 tony.

Jeżeli posiadany zestaw ma większą masę kierowca powinien mieć kategorię B96 lub B+E. W pierwszym przypadku (B96) dozwolone jest holowanie przyczepy o masie większej niż 750 kg, pod warunkiem, że łączna dopuszczalna masa całkowita zestawu nie przekroczy 4250 kg. W drugim (B+E) kierowca jest uprawniony do holowania przyczep o masie (MMC) do 3500 kg, przy czym masa całego zestawu nie może przekroczyć 7 ton.

Żeby zdobyć uprawnienia B96, posiadacze prawa jazdy kat. B nie muszą uczęszczać na jakiś kurs, jednak muszą zdać egzamin państwowy w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego – jest to taki sam egzamin jak na kategorię B+E. Z kolei w przypadku chęci zdobycia uprawnień kategorii B+E należy dodatkowo zaliczyć stosowny kurs.

Same przepisy stworzone z myślą o bezpieczeństwie to jedno, ale również sami powinniśmy zadbać o jak najwyższy poziom bezpieczeństwa. Pamiętajmy o odpowiednim rozmieszczeniu ładunku. Najcięższe rzeczy najlepiej umieścić nad osią przyczepy. Obowiązkowo powinniśmy również przed urlopem skontrolować stan opon i zawieszenia całego zestawu (zarówno samochodu, jak i przyczepy). Warto już tutaj nadmienić, że również Ford aktywnie zwiększa bezpieczeństwo swoich aut, wyposażając pojazdy doskonale nadające się do holowania łodzi czy przyczep kempingowych w stosowne systemy wsparcia kierowcy, o których za chwilę opowiemy.

Oczywiście samochód, którym chcemy holować przyczepę kempingową lub łódź musi być do tego przystosowany. Wymaga to nie tylko obecności haka holowniczego, musi on być również wpisany w dowód rejestracyjny pojazdu. Naturalnie w przypadku wyboru Forda Rangera czy Forda Explorera z hakiem holowniczym, w momencie rejestracji takiego modelu z hakiem otrzymamy stosowny zapis w dokumentach pojazdu.

Wreszcie pamiętajmy, że jazda z przyczepą wymaga ostrożności. Jeżeli korzystamy z takiej formy wypoczynku okazjonalnie i nie mamy dużego doświadczenia w holowaniu, pamiętajmy, że tor jazdy samochodu z przyczepą jest inny niż samego auta. Podczas skręcania uwzględnijmy długość i szerokość zestawu by o nic nie zawadzić podczas manewrów.
 

TRAILER SWAY CONTROL – AUTORSKI SYSTEM STABILIZACJI TORU JAZDY Z PRZYCZEPĄ

Ford Explorer i Ford Ranger to pojazdy doskonale nadające się do holowanie przyczep kempingowych czy łodzi. Nie chodzi tu wyłącznie o wydajność jednostek napędowych tych modeli, do czego jeszcze wrócimy, ale również o unikalne w tym segmencie, nowoczesne technologie wydatnie pomagające osobom, które nie mają dużego doświadczenia w jeździe autem z przyczepą.

Rozwiązanie, które chcemy tu przedstawić nazywa się Trailer Sway Control - jest to system stabilizacji toru jazdy auta holującego przyczepę. System ten stale monitoruje i wykrywa ewentualnie nadmierne wychylenie przyczepy, co powoduje odpowiednie działania zaradcze: zmniejszenie momentu obrotowego silnika i stopniowe zwiększanie nacisku hamulców na koła, co skutkuje poprawą stabilności jazdy całego zespołu. Ford Ranger jest również dodatkowo wyposażony w system kontroli ciśnienia w oponach. Gdy tylko ciśnienie w jakiejkolwiek oponie auta zacznie spadać, kierowca natychmiast zostaje o tym powiadomiony, dzięki czemu można się bezpiecznie zatrzymać i rozwiązać problem.

Ford ranger raptor

FORD RANGER & RANGER RAPTOR – KULTOWE AUTO, DLA KTÓREGO NIE MA PRZESZKÓD NIE DO POKONANIA

Ford Ranger i Ford Ranger Raptor to kultowe modele amerykańskiej marki. Ford Ranger jest jednym z najpopularniejszych pickupów świata, Ranger Raptor to nie tylko pickup, lecz auto mające również sportowe geny.

Zacznijmy od Rangera. Tego kultowego pickupa można zamówić w czterech wersjach nadwoziowych: z pojedynczą kabiną, przedłużoną kabiną, z podwójną, pięcioosobową kabiną oraz pojedynczą kabina z podwoziem (bez skrzyni charakterystycznej dla pickupa). Napęd na cztery koła, doskonała trakcja w połączeniu z dużą ładownością i dopuszczalną masą holowanej przyczepy aż do 3,5 tony sprawiają, że jest to doskonały pojazd dla tych, którzy po 5 dniach ciężkiej pracy mają ochotę wyruszyć na poszukiwanie przygody z dużą przyczepą kempingową lub łodzią.

Ford Ranger Raptor to najtwardszy i najmocniejszy wariant Rangera, opracowany i dopieszczony przez ekspertów z Ford Performance. Ranger Raptor napędza wielokrotnie nagradzany, wysokoprężny silnik Ford EcoBlue 2.0 Bi-Turbo o mocy 213 KM. Jednostka ta generuje imponujące 500 Nm momentu obrotowego na wszystkie cztery koła legendarnego króla pick-upów. Nowa, 10-biegowa przekładnia automatyczna dba o to, by w każdej sytuacji pojazd oferował kierowcy swój maksymalny potencjał. Wyczynowe zawieszenie Fox Pro w Rangerze Raptorze ma sportowe korzenie i zostało zaprojektowane specjalnie pod kątem wymagającej jazdy terenowej.

Ford inside

FORD EXPLORER – DO CELU DOTRZESZ W LUKSUSIE

Dla osób, które oczekują w podróży przede wszystkim ponadprzeciętnego komfortu, autem pierwszego wyboru do holowania ciężkich przyczep może być Ford Explorer. Luksusowy, prestiżowy SUV dostępny w wersji nawet 7-miejscowej. Oferowana w tym modelu potężna jednostka napędowa typu hybryda plug-in to aż 457 KM i monstrualny moment obrotowy wynoszący do 825 Nm. Takie parametry pozwolił Explorerowi uzyskać mocny, trzylitrowy silnik benzynowy V6 idealnie zestrojony do współpracy z silnikiem elektrycznym. Ponad pięciometrowy kolos gładko osiąga 100 km/h zaledwie po 6 sekundach. Oczywiście w przypadku holowania przyczepy zalecamy ostrożniejsze dawkowanie mocy. Opcjonalny hak holowniczy jest demontowalny, dzięki czemu można z niego korzystać tylko wtedy, gdy jest naprawdę potrzebny.

Ford Explorer dostępny w dwóch bardzo bogato wyposażonych odmianach: ST Line oraz Platinum. W zasadzie wszystkie udogodnienia takie jak np. dach panoramiczny, bardzo bogata asysta kierowcy i systemy wsparcia prowadzenia, luksusowo wykończone wnętrze, czy trójstrefowa klimatyzacja z podgrzewaniem i wentylacją foteli są tu wyposażeniem standardowym. Ford Explorer to pojazd, w którym wypoczywasz już w trakcie podróży na urlop.

PRZECZYTAJ TAKŻE: