SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY – JAK BEZPIECZNIE PROWADZIĆ I OBSŁUGIWAĆ AUTO W OKRESIE WYSOKICH TEMPERATUR?

21 CZERWCA, 2022

Ford Mustang Mach-E

O auta elektryczne należy dbać nie tylko podczas mroźnych dni – specyfika ich budowy sprawia, że także w upały warto zwrócić szczególną uwagę na ich eksploatację.
 

JAK SAMOCHODY ELEKTRYCZNE ZNOSZĄ UPAŁY?

Każda istniejąca konstrukcja została opracowana pod kątem jej funkcjonowania w określonym środowisku, dotyczy to również samochodów. Auta z silnikiem spalinowym pracują najbardziej efektywnie, gdy silnik jest rozgrzany do temperatury roboczej. Także samochody elektryczne zachowują optymalne parametry elektrycznego napędu w pewnym zakresie temperatur. Akumulatory aut elektrycznych nie lubią zarówno ekstremalnie niskich, jak i bardzo wysokich temperatur. W przeciwieństwie jednak to aut spalinowych, ekstremalne temperatury nie unieruchomią sprawnego auta elektrycznego, co najwyżej ograniczą nieco jego potencjał. Dowolne auto elektryczne ma znacznie prostszą konstrukcję od jakiegokolwiek pojazdu spalinowego, nie są np. potrzebne oleje silnikowe, bo tych w aucie elektrycznym w ogóle się nie używa. Oczywiście pewne komponenty, takie jak np. zawieszenie, obecne są w obu typach aut, niemniej koszty eksploatacji i serwisu bieżącego auta elektrycznego są niższe od analogicznego auta z napędem spalinowym.
 

ZASIĘG ELEKTRYKÓW W UPALNE DNI – JAK WYSOKA TEMPERATURA WPŁYWA NA AUTO ELEKTRYCZNE?

Skrajne temperatury ograniczają potencjał napędu elektrycznego przede wszystkim oddziałując na akumulator trakcyjny. Zarówno w mroźne dni, jak i bardzo upalne, pojemność akumulatorów spada ograniczając zasięg pojazdu elektrycznego. Warto jednak zapamiętać, że upał w mniejszym stopniu wpływa na pojemność akumulatorów trakcyjnych auta elektrycznego, niż silny mróz. Wykazały to badania przeprowadzone przez American Automobile Association. Ich wyniki nie pozostawiają złudzeń co do zmiany nominalnej pojemności akumulatorów aut elektrycznych wskutek oddziaływania skrajnych temperatur. W bardzo gorące dni pojemność badanych aut elektrycznych spadała średnio o 17 proc. To zauważalna zmiana, ale mniejsza niż gdy na zewnątrz mamy tęgie mrozy – w tym przypadku spadek pojemności potrafi osiągnąć nawet 30 proc. Ponadto, co podkreślali badacze z AAA, zmniejszenie zasięgu latem w znacznym stopniu wynikało z intensywnej pracy klimatyzacji, która w samochodzie elektrycznym korzysta z tego samego akumulatora co napęd auta.
 

ŻYWOTNOŚĆ BATERII, A WYSOKIE TEMPERATURY

Każdy akumulator z czasem traci swoje właściwości. Wynika to po prostu z praw fizyki. Najtrwalszymi obecnie dostępnymi komercyjnie bateriami są baterie litowo-jonowe. Dokładnie takie ogniwa stosowane są obecnie we wszystkich samochodach elektrycznych, a także zelektryfikowanych (hybrydy plug-in). Znajdziemy je w elektrycznym Fordzie Mustangu Mach-E i Fordzie E-Transit, a także w hybrydach z wtyczką, takich jak Ford Explorer Plug-in Hybrid, czy Ford Kuga Plug-in Hybrid. Utrata parametrów i trwały spadek pojemności akumulatora będzie następował nieco szybciej w klimacie gorącym niż w umiarkowanym. Naukowcy z firmy Geotab, którzy przebadali 6000 elektrycznych samochodów funkcjonujących w różnych warunkach klimatycznych, zaobserwowali ponadto, że nie tylko wysokie temperatury otoczenia mają wpływ na żywotność baterii w autach elektrycznych. Dodatkowy spadek pojemności dostrzegli użytkownicy, którzy częściej od innych ładowali swoje auta z wykorzystaniem bardzo szybkich ładowarek prądu stałego. Należy jednak pamiętać, że nawet w skrajnie niesprzyjających przypadkach nigdy nie dochodzi do sytuacji, aby auto elektryczne było niezdatne do użytku po krótkim czasie użytkowania. Ford oferuje aż 8 lat gwarancji na akumulatory trakcyjne modelu Ford Mustang Mach-E, a gwarancja ta jest taka sama niezależnie od tego, czy kupujemy auto zimą, czy latem.

Mustang Mach-E

JAK UŻYTKOWAĆ AUTO ELEKTRYCZNE W UPAŁ?

To oczywiste pytanie, które pojawi się w głowie każdej osoby zainteresowanej autem elektrycznym. Czy w jakiś sposób możemy wpływać na spadek pojemności akumulatorów i poziom ich zużywania się w trakcie eksploatacji auta elektrycznego w gorące dni? Jak najbardziej. Oto kilka przydatnych sugestii.
 

PARKUJ SAMOCHÓD W CIENIU

Brzmi to banalnie, ale wnętrze zaparkowanego w upalny dzień na słońcu auta nagrzewa się do bardzo wysokich temperatur. Na tyle wysokich, że stanowią one niebezpieczeństwo dla życia każdej osoby czy zwierzęcia pozostawionego w takim pojeździe. Warto zrozumieć, że nagrzewa się nie tylko wnętrze, ale również i akumulatory. Zaparkowanie auta w cieniu oznacza, że akumulatory będą nawet o kilkanaście stopni chłodniejsze w stosunku do pojazdu pozostawionego w pełnym, upalnym słońcu. Dlatego w lecie, jeżeli tylko masz taką możliwość, staraj się parkować auto elektryczne w miejscu zacienionym.
 

KORZYSTAJ Z OPCJI WSTĘPNEGO SCHŁODZENIA

Praktycznie każde współczesne auto elektryczne oferuje właścicielowi funkcję wstępnego schłodzenia kabiny. W autach spalinowych praca systemu klimatyzacji wymaga działania silnika spalinowego. W samochodzie elektrycznym nic nie stoi na przeszkodzie, by klimatyzacja uruchomiła się automatycznie i schłodziła kabinę (a także akumulatory) chwilę przed rozpoczęciem zaplanowanej podróży. W elektrycznym Fordzie Mustangu Mach-E funkcję tę można aktywować za pośrednictwem pokładowego systemu multimediów, odpowiednio ustawiając harmonogram chłodzenia, ale jeszcze prostszym rozwiązaniem jest skorzystanie z aplikacji mobilnej FordPass, połączonej z naszym pojazdem elektrycznym. Oczywiście system chłodzenia wymaga energii, dlatego warto go aktywować w czasie, gdy auto wciąż jeszcze jest podłączone do zewnętrznego źródła energii (np. wallboxa w naszym domowym garażu). Wówczas nie tylko uzyskamy większy komfort cieplny przed podróżą, ale też energia pochłonięta przez ten proces nie będzie pochodzić z akumulatora trakcyjnego pojazdu, który zapewni tym samym większy zasięg.
 

PODCZAS JAZDY ELEKTRYKIEM KORZYSTAJ Z TRYBU EKO

Prąd płynący przez przewodnik powoduje, że przewodnik się nagrzewa. Stopień tego nagrzania zależy wyłącznie od rezystancji przewodnika, wartości prądu (jego natężenia) i czasu przepływu – mówi o tym prawo Joule’a. W samochodach elektrycznych przewodniki to nie tylko kable instalacji elektrycznej, ale również elektrolit zawarty w każdym ogniwie litowo-jonowym baterii trakcyjnej pojazdu. Im mniej energii wyzwalasz by ruszyć auto, tym mniej ciepła wydziela się z przewodnika. Wniosek? Jazda ekologiczna, zachowawcza i spokojna, zawsze się opłaci!

W nowoczesnych autach elektrycznych mamy do wyboru kilka trybów jazdy. Pozwalają one dostosować pracę napędu do wymagań kierowcy. W trybie sportowym auto żywiej reaguje na pedał przyśpieszenia i chętniej rwie do przodu, w trybie eko – wręcz przeciwnie. Napęd wówczas działa tak, by skłonić kierowcę do spokojnej, zachowawczej jazdy, co jak już wiemy - ma znaczenie w kontekście wydłużenia żywotności baterii w samochodzie elektrycznym, szczególnie latem. Pamiętajmy też, że spokojna, zachowawcza jazda jest też znacznie bezpieczniejsza.
 

REGULARNIE SPRAWDZAJ POZIOM CIŚNIENIA W OPONACH

Dbałość o prawidłowe ciśnienie opon ma znaczenie nie tylko ze względu bezpieczeństwa i zapewnienia jak najlepszej przyczepności pojazdu na drodze, ale również w kontekście efektywności energetycznej napędu. Zbyt niskie ciśnienie to gorsza przyczepność, większy opór toczenia, a tym samym większe zużycie energii, ale także znacznie większe zużycie samych opon, które również stanowią niepomijalny koszt eksploatacji auta. Przy dopompowaniu kół należy również uważać, by nie przesadzić. Zbyt duże ciśnienie zmniejsza zauważalnie powierzchnię styku opony z drogą, co ma istotny wpływ na bezpieczeństwo. Ma to szczególne znaczenie w autach elektrycznych, które dysponują pokaźnym momentem obrotowym praktycznie od startu.
 

ŁADUJ BATERIĘ AUTA DO POZIOMU 80%

W upalne dni warto też ładować baterie do poziomu 80 proc. Naładowanie auta do 100 proc. może spowodować przegrzanie baterii, szczególnie w sytuacji, gdy auto jest ładowane na szybkiej ładowarce z prądem stałym. Nowoczesne samochody elektryczne, takie jak Ford Mustang Mach-E są wyposażone w zaawansowany system BMS, kontrolujący działanie akumulatora. W skwarny dzień dla bezpieczeństwa auta i pasażerów system ten może wręcz odciąć prąd ładowania z szybkiej ładowarki, gdy bateria będzie już prawie pełna. Dlatego warto ładować auto elektryczne w optymalnym dla akumulatorów zakresie od 20% do 80%.

>> Więcej na temat ładowania aut elektrycznych w publicznych punktach ładowania
 

AUTA ELEKTRYCZNE NAJBARDZIEJ LUBIĄ UMIARKOWANY KLIMAT

Polska leży w strefie klimatu umiarkowanego. Owszem, bywają mroźne dni zimą, czy upalne latem, ale temperatury w naszym kraju dalekie są od tych, jakie spotykane są na Syberii czy Saharze. To dobra wiadomość dla osób zainteresowanych autami elektrycznymi. Współczesna technologia produkcji aut elektrycznych wręcz preferuje klimat umiarkowany, gdyż właśnie w takiej strefie klimatycznej samochód elektryczny będzie działał najbardziej efektywnie.

Sprawdź także https://www.ford.pl/swiat-forda/o-firmie/ford-blog/eksploatacja-samochodu-elektrycznego-w-zimie

PRZECZYTAJ TAKŻE: