JAK ŁADOWAĆ SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY W PUBLICZNYM PUNKCIE ŁADOWANIA? ILE KOSZTUJE ŁADOWANIE ORAZ ILE TRWA?


Popularność aut elektrycznych wciąż rośnie, a wraz z nią systematycznie powiększa się sieć publicznych  stacji ładowania pojazdów. Na udostępnienie punktów ładowania samochodów elektrycznych decyduje się coraz więcej centrów handlowych, budynków biurowych, a nawet stacje paliw. Jak ładować samochód elektryczny w takim punkcie? Ile trwa i ile kosztuje ładowanie auta przy pomocy publicznej ładowarki?


Elektromobilność to kierunek, dla którego nie ma alternatywy. Liczba aut elektrycznych na naszych drogach systematycznie rośnie i trend ten raczej się  nie zmieni. Już teraz wiele samochodów z elektrycznym napędem, szturmem zdobywa serca kierowców – doskonałym przykładem jest Ford Mustang Mach-E, który właśnie otrzymał tytuł Car of The Year Polska. Szersze wprowadzanie tego rodzaju napędu aut, będzie też wiązało się ze zmianą nawyków kierowców, wynikającą z konieczności ładowania aut. Dowiedz się, jak ładować samochód elektryczny w publicznym punkcie ładowania.

Według danych Licznika Elektromobilności uruchomionego przez PZPM i PSPA,  z końcem listopada 2021 roku (w momencie przygotowania niniejszego tekstu nie było jeszcze nowszych danych), w Polsce zarejestrowano łącznie 35 222 samochody osobowe z napędem elektrycznym (zarówno auta wyłącznie elektryczne, jak i hybrydy plug-in) wymagającym ładowania. To wzrost aż o 101 proc. W stosunku do analogicznego okresu (styczeń – listopad) ubiegłego roku. Zainteresowanie pojazdami elektrycznymi jest coraz większe, a klienci przekonują się nie tylko do efektywności napędów elektrycznych, ale też do znacznie niższych kosztów eksploatacji takiego pojazdu w stosunku do samochodów z napędem spalinowym.

Ford Mustang Mach-E charging

Jak ładować samochód elektryczny?

Najtańszym sposobem ładowania auta jest korzystanie z prądu w domu czy w miejscu pracy (oczywiście za przyzwoleniem pracodawcy/zarządcy budynku). Jednak wybierając się w dłuższą trasę autem elektrycznym, optymalnym rozwiązaniem jest skorzystanie z publicznych sieci ładowarek aut elektrycznych.

Na początku pamiętajmy, że każde auto zelektryfikowane można ładować prądem przemiennym (takim, jaki wszyscy mamy w domowych gniazdkach). Dodatkowo w przypadku aut wyłącznie elektrycznych, możliwe jest ich ładowanie ze znacznie większą mocą prądem stałym. Rodzaje typów ładowania i złącz ładowania przedstawiliśmy szczegółowo w naszym wcześniejszym poradniku odpowiadającym na pytanie, jak ładować auto w domu.

Generalnie ładując auto poza domem, korzystając z publicznie dostępnych punktów ładowania mamy możliwość podłączenia auta do ładowarek ze złączami z prądem przemiennym (AC) lub prądem stałym (DC). Co do zasady, ładowanie DC odbywa się szybciej niż ładowanie AC, bo ładowarki prądem stałym mają większą moc niż ładowarki AC, a im większa moc ładowarki, tym krócej będzie się ładować Twoje auto. Należy też pamiętać o tym, jaką maksymalnie moc jest w stanie przyjąć Twoje auto. Poniżej krótkie przypomnienie jaką maksymalną moc ładowania są w stanie przyjąć poszczególne zelektryfikowane i elektryczne modele marki Ford:

  • Ford Mustang Mach-E ze standardową baterią 75 kWh: do 115 kW (DC), do 45 kW (AC)
  • Ford Mustang Mach-E z baterią o zwiększonej pojemności 99 kWh: do 150 kW (DC), do 45 kW (AC)
  • Ford Mustang Mach-E GT: do 150 kW (DC), do 45 kW (AC)
  • Ford Kuga PHEV (Hybrid Plug-in): do 3,7 kW (tylko AC)
  • Ford Explorer PHEV (Hybrid Plug-in): do 3,7 kW (tylko AC)
  • Ford Tourneo Custom PHEV (Hybrid Plug-in): do 3,7 kW (tylko AC)

 

Ładowanie pojazdu prądem przemiennym AC

Każdy samochód zelektryfikowany, który można ładować energią elektryczną, jest przystosowany do korzystania z prądu przemiennego. Do ładowania w takim przypadku wykorzystywane jest gniazdo Typ 2, w które wyposażone jest auto. Chcąc korzystać z publicznych ładowarek AC warto pamiętać o tym, aby mieć przy sobie własny kabel do ładowania  (wiele ładowarek AC nie jest wyposażonych we własny przewód i wymaga podłączenia samochodu własnym kablem). Ładowarki AC mają moc najczęściej do 22 kW, choć zdarzają się też punkty, które dostarczają prąd przemienny o mocy aż 43 kW. Jednak pamiętajmy o wspomnianych wcześniej mocach obsługiwanych przez pojazd. Podpięcie np. Forda Kuga PHEV (maks.  moc ładowania AC do 3,7 kW) do ładowarki AC 43 kW nie skróci czasu ładowania bardziej niż ładowanie z punktu o mocy 22 kW czy 11 kW. Granicą jest w tym wypadku maksymalna moc prądu przemiennego, jaką jest w stanie obsłużyć dany pojazd. Nie musimy się też obawiać tego, że moc danej ładowarki jest za duża – to elektronika pojazdu steruje przepływem mocy, a nie ładowarka.

Sam proces ładowania jest bardzo prosty: podjeżdżamy autem pod ładowarkę AC, a następnie podłączamy przewód do ładowania do ładowarki i do auta. Jeżeli przewód ładowania jest zintegrowany z daną stacją ładowania, wystarczy po prostu wpiąć wtyczkę do gniazda w naszym pojeździe. Zależnie od operatora danej stacji ładowania należy jeszcze odpowiednio uwierzytelnić się w ładowarce (np. kartą RFID czy za pomocą aplikacji mobilnej) i proces ładowania się rozpocznie. Do kwestii uwierzytelniania i płatności jeszcze wrócimy.


Ładowanie pojazdu prądem stałym DC

Samochody wyłącznie elektryczne – takie jak np. Ford Mustang Mach-E – wyposażone są w gniazdo ładowania Typ 2 CCS (Combined Charging System). Złącze to umożliwia zarówno podpięcie wtyczki ładowarki AC (Typ 2), jak i wtyczki z ładowarki DC (CCS). Wybierając się w dalszą podróż, warto wybierać szybsze ładowarki DC podczas krótszych przystanków na trasie (większa moc, krótszy czas ładowania samochodu), natomiast ładowarki AC są dobrym wyborem, gdy np. korzystamy z punktu udostępnianego przez hotel, w którym zatrzymaliśmy się na noc w trakcie podróży.

Samo ładowanie z punktu DC jest tak samo proste, jak w przypadku ładowarek AC. Nawet prostsze, bo wszystkie ładowarki DC mają zintegrowany przewód ładowania , zatem kierowca nie musi przewozić dodatkowego kabla w bagażniku. Wystarczy podjechać pod ładowarkę, wpiąć wtyczkę do auta i aktywować ładowanie. Aktywacja zależy do sieci i operatora. Tym się właśnie teraz zajmiemy.


Publiczne sieci ładowania samochodów elektrycznych w Polsce

Podobnie jak mamy w kraju wiele różnych stacji benzynowych, tak samo stacje ładowania zarządzane są przez różnych operatorów. Zgodnie z wspomnianym wcześniej Licznikiem Elektromobilności, mamy obecnie w Polsce 1712 stacji ładowania, z czego 1176 stacji to ładowarki prądu przemiennego (AC), a 536 to szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC). Zależnie od operatora, mamy różne sposoby aktywacji danej usługi ładowania. Poznajmy te stosowane przez największych polskich operatorów.

 

Ładowanie z Greenway Polska

Sieć operatora Greenway jest obecnie najliczniejszą grupą szybkich ładowarek DC w Polsce. Aby z niej korzystać najpierw należy się zarejestrować w usłudze – można to zrobić albo za pośrednictwem przeglądarki internetowej i strony operatora, albo poprzez aplikację mobilną GreenWayPL (dostępna na platformy Android i Apple iOS). W trakcie rejestracji należy podać dane karty płatniczej, za pomocą której będziemy płacić za prąd pobrany w trakcie ładowania. GreenWay nie wymaga alokacji żadnych środków przed rozpoczęciem ładowania. Po prostu podjeżdżamy pod stację ładowania tego operatora, uruchamiamy aplikację mobilną, wyszukujemy w niej naszą lokalizację i ładowarkę, przy której zaparkowaliśmy. Następnie podłączamy pojazd do ładowarki i z poziomu aplikacji wybieramy gniazdko, do którego się podłączyliśmy oraz wskazujemy przycisk „Rozpocznij ładowanie”. Ładowanie można rozpocząć również bez aplikacji, zamawiając wcześniej od operatora kartę RFID (ma rozmiar zwykłej karty płatniczej). Wówczas procedura jest jeszcze prostsza: podjeżdżamy pod ładowarkę,  podłączamy nasz samochód i zbliżamy otrzymaną kartę w oznaczone miejsce na ładowarce.

 

Ładowanie z Orlen Charge

Aby skorzystać z ładowarek sieci Orlen, należy w telefonie zainstalować aplikację Orlen Charge i zarejestrować się w usłudze. Następnie w aplikacji znajdujemy stację ładowania, przy której zaparkowaliśmy, podłączamy  przewód ładowarki do auta, w aplikacji wybieramy podpięte do samochodu złącze i wskazujemy przycisk „Ładuj”. Gdy pojawi się komunikat operatora płatności, należy podać dane karty płatniczej. Po ich zatwierdzeniu Orlen Charge blokuje środki w kwocie 200 zł i rozpoczyna ładowanie. Niewykorzystane w trakcie ładowania środki wracają na konto właściciela.

 

Ładuj się z aplikacją Ford Pass i ładowarkami sieci IONITY

Niezależnie od rozwiązań poszczególnych operatorów, swoje rozwiązania ułatwiające ładowanie samochodów ich posiadaczom oferuje również Ford. Amerykańska marka jest jednym z współzałożycieli najszybciej rozwijającej się sieci ładowarek w Europie: IONITY. Z sieci tej można korzystać podobnie jak w przypadku innych operatorów, tj. za pomocą mobilnej aplikacji IONITY, ale jeszcze lepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z aplikacji Ford Pass. Za jej pomocą nie tylko łatwo odnajdziesz najbliższy punkt ładowania, ale też możesz skontrolować zdalnie stan baterii twojego pojazdu, czy sprawdzić jakie są koszty ładowania baterii w posiadanym modelu Forda.

Mustang Mach-E

Ładowanie auta elektrycznego w punkcie publicznym

Punkt publiczny to nie tylko ładowarki oferowane przez poszczególnych operatorów, ale również punkty udostępniane np. pracownikom podczas pracy, czy klientom centrów handlowych podczas zakupów. Wiele firm elektryfikujących swoją flotę zachęca pracowników korzyścią w postaci możliwości naładowania pojazdu elektrycznego w pracy. Centra handlowe z tych samych powodów starają się zachęcić klientów do skorzystania z ich oferty, stawiając na parkingach stacje ładowania. Co ciekawe, niektóre z nich umożliwiają bezpłatne naładowanie własnego samochodu.

Jak znaleźć ładowarkę? Na to pytanie w zasadzie już odpowiedzieliśmy: pomoże zarówno system nawigacyjny Twojego zelektryfikowanego Forda, jak i aplikacja mobilna Ford Pass. Oprócz tego warto skorzystać z niezależnej aplikacji PlugShare, a także ze wspomnianych aplikacji poszczególnych operatorów sieci ładowania. Ponadto najbardziej aktualne dane dotyczące polskiej infrastruktury ładowania znajdziecie na stronie Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych.

 

Ile kosztuje i ile trwa naładowanie auta elektrycznego?

Najtańszym sposobem naładowania auta elektrycznego lub hybrydy plug-in jest skorzystanie z prądu w domu. Zwłaszcza w sytuacji, gdy korzystamy z rozliczania dwutaryfowego (tańszy prąd w nocy lub w wybranych godzinach dnia czy w weekendy). Wówczas koszt 1 kWh energii to ok. 0,4 zł. Oznacza to, że w samochodzie zużywającym 16,5 kWh/100 km (a tyle zużywa wg WLTP najnowszy Ford Mustang Mach-E RWD), koszt przejechania 100 kilometrów to mniej niż 7 zł. To tyle ile nieco ponad litr paliwa wg obecnych stawek rynkowych. Nawet gdy koszt 1 kWh dla indywidualnych odbiorców korzystających z najpopularniejszej w Polsce taryfy G11 wzrośnie od 1 kwietnia 2022 roku do ok. 0,8 zł / kWh, wciąż koszt przejechania 100 kilometrów Mustangiem Mach-E RWD wyniesie 14 zł, znacznie mniej niż analogicznym samochodem spalinowym o podobnym potencjale i mocy napędu.

W przypadku publicznych, płatnych stacji ładowania – szczególnie tych najszybszych (DC) – koszt jest wyższy. Na przykład 1 kWh energii z bardzo szybkiej ładowarki o mocy 150 kW w sieci Greenway (taką moc jest w stanie pobrać m.in. topowy Ford Mustang Mach-E GT) kosztuje 2,99 zł. Oznacza to, że przejechanie 100 km autem zużywającym 16,5 kWh na tym dystansie, będzie kosztować ok. 50 zł.

Warto też mieć na uwadze, że ładowanie hybryd plug-in z publicznych stacji ładowania jest tańsze, bo wolniejsze ładowarki AC mają niższe ceny za 1 kWh. Na przykład w sieci GreenWay koszt 1 kWh energii z ładowarki AC to 1,54 zł.[Z(1]  Warto pamiętać też o tym, że powyższe stawki za 1 kWh w sieci GreenWay (zarówno najszybszych stacji DC jak i AC) dotyczą tzw. ładowania jednorazowego. Koszt jednostkowy każdej przesłanej kilowatogodziny można obniżyć decydując się na wybór jednego z oferowanych przez tego operatora planów abonamentowych.

Jaki jest czas ładowania? Hybrydy plug-in Forda naładujesz ze stacji AC w czasie 3-3,5 godziny. Natomiast w pełni elektrycznego Mustanga Mach-E ze stacji DC o mocy 50 kW można naładować w czasie do 90 minut. Skorzystanie z szybkiej stacji o mocy 150 kW skraca ten czas do 45 minut. Pamiętaj, że nie masz obowiązku ładować baterii do pełna – a nawet ze względu na trwałość akumulatorów nie jest to zalecane w przypadku korzystania z szybkich ładowarek. Należy się kierować przede wszystkim zasięgiem. Na przykład korzystając z ładowarki o mocy 150 kW, zwiększysz zasięg Mustanga Mach-E GT o 100 km zaledwie w 10 minut ładowania.

Chcesz lepiej poznać zelektryfikowane modele Forda? Zachęcamy do zapoznania się z innymi naszymi wpisami.

PRZECZYTAJ TAKŻE: