SAMOCHODY HYBRYDOWE – POZNAJ WSZYSTKIE RODZAJE HYBRYD I WYBIERZ ODPOWIEDNIĄ DLA SIEBIE

10 SIERPNIA, 2022

Technologia samochodów hybrydowych rozwija się w szybkim tempie, głównie dzięki całej gamie korzyści wynikających z jej wykorzystania. Jedną z tych korzyści jest zmniejszenie zużycia paliw i znaczące ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Na rynku funkcjonuje kilka rodzajów hybryd – jak wybrać odpowiednią dla siebie? Tego dowiesz się z naszego wpisu.

Ford Kuga ST-Line X Plug-In Hybrid

RODZAJE HYBRYD – POZNAJ TYPY NAPĘDÓW HYBRYDOWYCH FORD

Hybrydy spopularyzowali Japończycy uruchamiając masową produkcję aut z takim napędem pod koniec ubiegłego wieku. Do dziś wiele osób kojarzy napędy hybrydowe przede wszystkim z markami z Kraju Kwitnącej Wiśni. Tymczasem sam pomysł na hybrydowy napęd jest znacznie starszy. Jako pierwsi na pomysł połączenia jednostki spalinowej z silnikiem, a dokładniej silnikami elektrycznymi wpadli Ferdynand Porsche
i Jacob Lohner, właściciel zakładów Lohner-Werke. To właśnie wehikuł Lohner-Porsche zaprezentowany w 1898 roku był pierwszym samochodem hybrydowym w dziejach świata.

Główna idea: połączenie silnika spalinowego z elektrycznym pozostała niezmieniona do dziś. Obecnie wielu producentów proponuje klientom auta hybrydowe, ale czy zdawaliście sobie sprawę, która marka oferuje najszerszą gamę modeli z najszerszym zakresem napędów hybrydowych? Odpowiedź: Ford.

Samochody hybrydowe we wszelkich odmianach tego napędu stają się coraz popularniejsze. Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) rok 2021 był pierwszym w historii, kiedy sprzedaż aut zelektryfikowanych (w pełni elektrycznych
i hybrydowych wszystkich typów – łącznie 37,6% udziału w rynku) nie tylko była niemal dwukrotnie wyższa od samochodów z silnikami wysokoprężnymi (19,6% udział w rynku), ale prawie dorównywała sprzedaży samochodów z silnikami benzynowymi (40% udział w rynku). Trudno się temu dziwić: napędy hybrydowe pozwalają spełnić coraz surowsze normy emisji spalin, a jednocześnie pozwalają jeździć jeszcze oszczędniej niż w przypadku aut z silnikiem diesla. W przypadku hybryd plug-in możemy pokonywać codzienne, krótkie dystanse w ogóle bez zużycia paliwa – tego nie potrafi żaden, nawet najoszczędniejszy samochód spalinowy.

Jakie zatem odmiany hybryd znajdziemy w gamie aut marki Ford? Poznajmy bliżej typy napędów hybrydowych oraz modele, w których
je zastosowano.

Ford Kuga Vignale PHEV in front of the house

HYBRYDA PLUG-IN – NOWOCZESNE NAPĘDY PHEV

Zacznijmy od rodzaju napędu hybrydowego, który jest dziś najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem. Skrót PHEV rozwija się w zwrot „Plug-in Hybrid Electric Vehicle”. Działanie tego typu napędu najlepiej przedstawić na konkretnym przykładzie. Dobrym przykładem może być Ford Kuga Plug-in Hybrid. Samochód ten wyposażony jest w dwa źródła mocy przekazywanej na koła. Pierwszym jest 2.5-litrowy, czterocylindrowy, wolnossący silnik benzynowy pracujący w oszczędzającym paliwo cyklu Atkinsona. Drugim – silnik elektryczny. Tym co odróżnia jednak napęd PHEV od zwykłych hybryd jest obecność gniazdka ładowania. Pozwala to ładować pokładowy akumulator trakcyjny o pojemności 14,4 kWh
z zewnętrznego źródła. 14,4 kWh to oczywiście mniej niż w aucie wyłącznie elektrycznym, ale pozwala to pokonywać krótkie, miejskie dystanse nawet do 88 km w trybie jazdy bezemisyjnej (jazda tylko na silniku elektrycznym). Przy mieszanej trasie zasięg na samym prądzie to 68 km. Jednocześnie dzięki obecności silnika spalinowego kierowca nie musi martwić się brakiem ładowarek na trasie. Jednocześnie w trybie jazdy hybrydowej naładowany akumulator zauważalnie wpływa na faktyczne zużycie paliwa. Jeżeli startujemy z naładowanym akumulatorem trakcyjnym silnika elektrycznego, przez pierwsze 100 km powinniśmy zużyć 1,0 – 1,3 litra paliwa. Później – gdy bateria jest rozładowana – auto zachowuje się tak jak klasyczna hybryda, co również ma wpływ na zużycie paliwa. Wynik 6,5l/100 km przy rozładowanej baterii to dobry rezultat, zwłaszcza gdy mówimy o mocnym, 225-konnym SUV-ie.

W samochodach PHEV zdecydowanie warto dbać o uzupełnianie energii, bo znacząco redukuje to koszt eksploatacji takiego pojazdu – naładowanie do pełna 14,4 kWh akumulatora prądem „domowym” przy dzisiejszych cenach energii będzie kosztować mniej niż 10 zł. Oznacza to, że krótsze dystanse możemy pokonywać bardzo niskim kosztem. Cena paliwa zaczyna mieć znaczenie dopiero wtedy, gdy wybieramy się
w dłuższą trasę.

NAPĘDY FORD HYBRID – OSZCZĘDNE I DYNAMICZNE

Samochody z napędem HEV (Hybrid Electric Vehicle), zwane też „klasycznymi” hybrydami również wyposażone są w układ napędowy wykorzystujący zarówno silnik spalinowy, jak i silnik elektryczny. Jednak w tym przypadku są dwie istotne różnice. Po pierwsze HEV nie ma gniazdka. Oznacza to, że kierowca nie ma możliwości dostarczenia autu energii elektrycznej z zewnętrznego źródła. Po drugie, akumulator trakcyjny hybrydy zwykłej jest znacznie mniejszy (i lżejszy) od akumulatorów stosowanych w hybrydach plug-in. Dla porównania Ford Kuga Full Hybrid o mocy 190 KM wyposażony jest w akumulator trakcyjny silnika elektrycznego o pojemności 1,1 kWh. To za mało, by móc podróżować np. z pracy i do pracy na samym prądzie, ale wystarczy, by silnik elektryczny efektywnie wspierał jednostkę spalinową w trakcie jazdy. Najważniejszą korzyścią takiego układu napędowego jest zauważalnie niższe zużycie paliwa w środowisku, które dotychczas (w klasycznej, spalinowej motoryzacji) było znacznym wyzwaniem dla aut wyłącznie spalinowych – chodzi o jazdę w mieście. Dzięki napędowi hybrydowemu w trakcie np. częstego hamowania podczas jazdy w korkach czy postoju na światłach, silnik spalinowy nie marnuje paliwa i może być wyłączony. Jest on aktywowany dopiero, gdy mamy zapotrzebowanie na moc. Energia potrzebna silnikowi elektrycznemu aktywnie pracującemu podczas łagodnego przyśpieszania czy toczenia się pojazdu gromadzona jest dzięki rekuperacji. Gdy auto zwalnia lub hamuje silnik elektryczny działa jak generator i podładowuje baterię napędu hybrydowego. Również silnik spalinowy może podładowywać baterię silnika elektrycznego, gdy generowana przez niego moc nie jest w pełni wykorzystywana do poruszania pojazdu. Realne zużycie paliwa
w mieście w przypadku Forda Kugi Full Hybrid pozwala zmieścić się w wyniku poniżej 6 l/100 km i to bez względu na to, czy zdecydujemy się na wersję z napędem na przednią oś, czy też odmianę 4x4.

Blue Puma ST on the road

TECHNOLOGIA HYBRYDOWA CZY SAMOCHODY W PEŁNI ELEKTRYCZNE?

Na koniec warto jeszcze się zastanowić, czy dziś lepszym wyborem jest technologia hybrydowa, czy może warto już zainwestować w samochód w pełni elektryczny? Uczciwa odpowiedź na to pytanie brzmi: to zależy. Być może gdybyśmy mieli nasycenie infrastruktury ładowania taką liczbą stacji ładowania jak to jest widoczne już dziś np. Holandii, to odpowiedź byłaby oczywista – warto wybrać pojazd elektryczny.
Na pocieszenie - w Polsce rozwój infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych cały czas przyspiesza. Samochody hybrydowe
w sytuacji, gdy mamy wątpliwości co do gęstości i jakości infrastruktury to rozwiązanie o tyle dobre, że pozwalają zasmakować elektromobilności w bezpieczny, kontrolowany sposób. Tu doskonałym przykładem jest hybryda plug-in. Tego typu samochodów raczej nikt nie ładuje na szybkich ładowarkach na trasach szybkiego ruchu, co najwyżej auto jest ładowane w domowym garażu i porusza się bezemisyjnie na krótszych dystansach (działając wówczas jak w pełni elektryczny pojazd). Jednocześnie w trasie, koła napędza również silnik spalinowy. Jedno jest pewne, jeżeli nie jesteście pewni, czy wybrać samochód elektryczny, czy hybrydowy, wypróbujcie oba rodzaje – w gamie marki Ford znajdziecie absolutnie każdy napęd hybrydowy, jak również auta wyłącznie elektryczne. Jest w czym wybierać.

PRZECZYTAJ TAKŻE: