NOWOCZESNE, NIEZAWODNE I ZELEKTRYFIKOWANE SUV-Y FORDA – ZOBACZ NASZ PRZEGLĄD MODELI

8 CZERWCA, 2022

Auta elektryczne i hybrydowe to bez wątpienia samochody przyszłości. Zobacz, jakie technologie i rozwiązania stosowane są obecnie w autach Forda. Sprawdź, co sprawia, że podczas zakupów nowoczesnego ‑funkcjonalnego pojazdu, spośród hybryd oraz aut elektrycznych warto wybierać modele marki Ford.

Ford Kuga

SAMOCHÓD HYBRYDOWY – KILKA SŁÓW O HYBRYDACH

Generalna zasada funkcjonowania auta z napędem hybrydowym jest bardzo łatwa do zapamiętania. W każdym aucie hybrydowym, jakie istnieje mamy na pewno więcej niż tylko jeden silnik. Przy czym jeden z silników to silnik spalinowy, zasilany konwencjonalnym paliwem węglowodorowym, które kupujemy na stacjach benzynowych. Kolejny silnik (lub silniki, bo może ich być więcej) to już jednostka elektryczna zasilana prądem elektrycznym. Jednak – zależnie od typu hybrydy – nie musi to być motor czerpiący energię z akumulatorów, które należy podładowywać prądem z gniazdek, wallboxów czy ładowarek publicznych. Energię można pozyskiwać np. z silnika spalinowego lub w wyniku rekuperacji (odzyskiwania energii), czy to w wyniku przetwarzania zgromadzonej energii kinetycznej pojazdu w prąd elektryczny (np. podczas hamowania), czy też na skutek działania grawitacji (energia grawitacji podczas zjazdu z górki również może nam wygenerować prąd na potrzeby silnika elektrycznego w napędzie hybrydowym).

Samochody hybrydowe mają ten atut, że łączą zalety aut z napędem spalinowym i z napędem elektrycznym. W  doświadczanej przez nas obecnie dobie transformacji energetycznej świata hybrydy są optymalnym wyborem, jeśli nasza obawa przejścia na samochód elektryczny jest duża. Wciąż najpopularniejszym źródłem napędu samochodów są silniki spalinowe o dobrze poznanej konstrukcji, sprawdzone w eksploatacji, trwałe i z łatwo dostępnym paliwem. Z kolei silniki elektryczne to przyszłość motoryzacji. Nie generują spalin, sprawiają, że podróż autem z napędem elektrycznym jest całkowicie zeroemisyjna a przy tym komfortowa (np. brak hałasu), koszty eksploatacji są zdecydowanie niższe, a radość z jazdy dzięki najnowszym technologiom i dynamice niespotykana do tej pory. Hybrydy z jednej strony pozwalają korzystać z powszechnie dostępnej infrastruktury paliwowej dla aut spalinowych (zero problemów z zasięgiem), a z drugiej umożliwiają bardzo mierzalne oszczędności zużytego paliwa oraz – ​w najnowocześniejszych generacjach typu plug-in – także zupełnie bezemisyjną jazdę o wystarczającym na co dzień zasięgu.

Ford KUga Vignale Plug-In Hybrid

RODZAJE AUT HYBRYDOWYCH

Hybryda hybrydzie nierówna, dlatego zanim poznamy hybrydowe modele marki Ford, warto zrozumieć różnice pomiędzy poszczególnymi rodzajami hybryd, co z kolei pozwoli nam dokonać świadomego wyboru nowoczesnego, oszczędnego samochodu idealnie dopasowanego do naszych potrzeb.


PODZIAŁ HYBRYD ZE WZGLĘDU NA WSPÓŁPRACĘ SILNIKÓW

Zacznijmy od podziału definiującego rodzaj współpracy silnika spalinowego oraz silnika elektrycznego w napędzie samochodu. Tutaj rozróżniamy generalnie dwa typy hybryd: hybrydy szeregowe oraz hybrydy równoległe. Znacznie popularniejszym rodzajem hybryd, jakie dziś możemy spotkać na drogach, są samochody z równoległym napędem hybrydowym. W takim układzie silnik spalinowy oraz silnik elektryczny mają fizyczne połączenie z układem napędowym (przekładnią, wałem napędowym itp. – w skrócie: energia silników może być przekazywana na koła). Oczywiście jest to pewne uproszczenie, bo nic nie stoi na przeszkodzie by auto będące formalnie hybrydą równoległą, było w stanie jechać w pewnych sytuacjach wyłącznie „na prądzie”, jak też korzystać tylko z silnika spalinowego. Oczywistą zaletą takich hybryd jest niezwykła elastyczność układu napędowego.

Kolejnym typem napędu hybrydowego są tzw. hybrydy szeregowe. W takim układzie tylko jeden z silników (najczęściej elektryczny) ma fizyczne połączenie z układem napędowym i przekazuje bezpośrednio energię na koła, natomiast drugi (najczęściej silnik spalinowy) odpowiada za generowanie energii na potrzeby akumulatora zasilającego napędowy silnik elektryczny. Innymi słowy, w hybrydach szeregowych silnik spalinowy pozbawiony połączenia z kołami pełni w istocie rolę spalinowego generatora prądu, produkowanego na potrzeby elektrycznego układu napędowego. Z jednej strony takie rozwiązanie ma tę zaletę, że silnik spalinowy (pełniący rolę generatora energii) może pracować wyłącznie w optymalnym dla jego efektywności zakresie obrotów, ale z drugiej taki układ jest mniej elastyczny od hybryd równoległych, bo faktyczna moc trafiająca na koła pochodzi w rzeczywistości tylko z jednostki elektrycznej.

Jest jeszcze trzeci typ będący połączeniem wspomnianych wyżej rodzajów, czyli tzw. hybrydy mieszane. W takiej sytuacji hybrydowy układ napędowy może pracować zarówno w trybie równoległym (współpraca obu silników w napędzaniu kół pojazdu), jak i szeregowym, zależnie od sytuacji i/lub potrzeb kierowcy.


MIĘKKIE HYBRYDY, PEŁNE HYBRYDY, HYBRYDY PLUG-IN

To najbardziej popularny podział hybryd, z którym z całą pewnością się spotkaliście, poszukując wymarzonego pojazdu z ekonomicznym i elastycznym napędem. W tym przypadku podział wynika z różnego charakteru jaki mają poszczególne elementy układu napędowego, choć nasz wspomniany fundament hybryd – obecność silnika spalinowego i elektrycznego – pozostaje niezmienny.

  • Miękkie hybrydy (mild hybrid, MHEV) – rozwiązanie, w którym główną jednostką napędową pozostaje silnik spalinowy, natomiast jednostka elektryczna odpowiada za uruchamianie silnika w funkcji start-stop. Jednak oprócz tego, niewielki układ elektryczny może dodawać silnikowi spalinowemu dodatkowej (niewielkiej, niewystarczającej do samodzielnej jazdy) mocy oraz momentu obrotowego, co pozwala na płynniejszą i bardziej oszczędną jazdę. Szczególnie udanym przypadkiem miękkiej hybrydy jest układ tego typu pracujący w Fordzie Puma EcoBoost Hybrid. Ford zastosował rozwiązanie, w którym silnik spalinowy EcoBoost 1.0 o mocy 125 lub 155 KM jest wspierany przez silnik elektryczny BISG (Belt-Integrated-Starter-Generator). Pozwala to zauważalnie obniżyć spalanie podczas jazdy nawet o 10% i jednocześnie dodaje autu dynamiki i żwawości podczas ruszania (dodatkowe 50 Nm momentu obrotowego przyczynia się do lepszego przyspieszenia nawet o 20%). Rozwiązanie to wpływa także na trwałość silnika spalinowego, gdyż dostarczony dodatkowy moment obrotowy zmniejsza obciążenie głównego.
  • Pełne hybrydy (hybrid, FHEV) – w tym przypadku samochód podczas jazdy analizowanej nieustannie przez komputer, steruje pracą układu napędowego składającego się z silnika spalinowego i elektrycznego w taki sposób, by minimalizować zużycie paliwa, zapewniając jednocześnie lepszą dynamikę, niż w sytuacji, gdy auto napędzałby tylko jeden silnik. W stosunku do MHEV, klasyczne hybrydy charakteryzują się przede wszystkim większą baterią. Jeśli w autach MHEV jednostka elektryczna była tylko pomocnikiem silnika spalinowego, to tutaj możliwa jest już samodzielna jazda z wykorzystaniem wyłącznie energii elektrycznej, choć na krótkich odcinkach. Hybryda FHEV charakteryzuje się też samoczynnym ładowaniem akumulatora dzięki rekuperacji energii podczas hamowania. Dzięki temu jazda jest jeszcze bardziej ekonomiczna. Świetnymi przykładami tego typu modeli są Ford S-Max FHEV oraz Ford Kuga FHEV. W tym drugim wypadku mamy do czynienia z silnikiem o mocy 190 KM (na co składa się praca 2,5 litrowego wolnossącego silnika benzynowego oraz jednostki elektrycznej) i przyspieszeniem do 100 km/h na poziomie 9,4 sekundy.
  • Hybrydy plug-in (PHEV) – rozwiązanie o największej elastyczności, umożliwiające jazdę zarówno w klasycznym trybie hybrydowym, jak również pokonywanie kilkudziesięciokilometrowych dystansów całkowicie bezemisyjnie, o ile właściciel zadba o uzupełnianie energii w akumulatorze (który w hybrydach plug-in ma największą pojemność ze wszystkich typów hybryd). Akumulatory w autach PHEV można ładować z gniazdka lub w punktach ładowania – w zależności od wybranego rodzaju ładowania, może ono trwać krócej lub dłużej. Najważniejsze jest jednak to, że pełen akumulator powinien spokojnie wystarczyć nam na dzień jazdy (jeśli oczywiście nie mówimy o jakichś dłuższych dystansach). Na przykład sztandarowy model Forda, czyli Kuga PHEV o mocy 225 KM i przyspieszeniu do 100 km/h na poziomie 9,2 sek., może w cyklu miejskim przejechać nawet 68 km na napędzie elektrycznym! Tych zalet samochody PHEV mają więcej: posiadają one jeszcze lepszą dynamikę i przyspieszenie, cechuje ich ponadto bardzo wysoki komfort jazdy i super cicha praca silnika. Co istotne, eksploatacja aut PHEV jest tańsza, ponieważ ładowanie akumulatora to mniejszy koszt niż koszty tankowania. Samochody PHEV to jeszcze lepsza hybryda, która umożliwia zupełnie ekologiczną jazdę z tą pewnością, że można w dowolnej chwili płynnie poruszać się pomiędzy światem spalinowym a elektrycznym. 
Ford Mustang Mach-E

SAMOCHODY ELEKTRYCZNE I HYBRYDOWE FORD – NAJWAŻNIEJSZE MODELE

Marka Ford oferuje swoim klientom bardzo szeroki zakres samochodów wyposażonych w nowoczesne napędy hybrydowe, jak również wyjątkowe auto dostępne tylko i wyłącznie z zeroemisyjnym, w pełni elektrycznym napędem. Od niego zacznijmy. Samochód w pełni napędzany energią elektryczną (BEV – Battery Electric Vehicle) wyposażony jest w jeden lub więcej silników elektrycznych, których moc podaje się zarówno w kilowatach (kW), jak i w koniach mechanicznych (KM). Prócz tego, że jest całkowicie nieszkodliwy dla środowiska naturalnego, silnik BEV ma jeszcze kilka istotnych zalet: generuje wysoki moment obrotowy, pracuje bardzo cicho oraz posiada kompaktową konstrukcję, dzięki czemu można cieszyć się większą przestrzenią wewnątrz auta. Silniki w technologii BEV nie mają tyle elementów co ich spalinowe odpowiedniki i cechują się dużo niższą awaryjnością. Zobacz, co konkretnie ma do zaoferowania BEV od Forda, czyli Mustang Mach-E, po czym przejdziemy do modeli hybrydowych.
 

FORD MUSTANG MACH-E

Mustang Mach-E to w pełni elektryczny SUV, łączący wszystkie zalety legendarnej marki Mustang z modnym stylem nowoczesnego SUV-a oraz funkcjonalnością i komfortem luksusowego samochodu.  Nowoczesny, wyłącznie elektryczny układ napędowy zapewnia niespotykaną do tej pory dynamikę i radość z jazdy. Dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości, auto prowadzi się niezwykle stabilnie i pewnie. Zastosowane technologie w niespotykanej do tej pory wspierają kierowcę, dzięki czemu prowadzenie samochodu jest jeszcze łatwiejsze i bezpieczniejsze. Ford Mustang Mach-E to najbardziej rewolucyjny samochód Forda w historii. Innowacyjne podeście pozwoliło na wprowadzenie automatycznych aktualizacji oprogramowania, które sprawiają, że pierwszy zbudowany od podstaw elektryk Forda jest stale udoskonalany w trakcie jego użytkowania. Twój Mustang Mach-E za kilka lat może być bardziej nowoczesnym pojazdem niż w momencie zakupu – to zasługa olbrzymiego potencjału technologicznego, który – dosłownie – wyprzedza nasze czasy. Dodatkowo zasięg samochodu jest porównywalny do zasięgów samochodu z silnikiem benzynowym (nawet 610 km). Jest to filozofia pozwalająca otworzyć nową erę motoryzacji.
 

FORD MUSTANG MACH-E GT

To specjalna, sportowa i oszałamiająca osiągami oraz dynamiką wersja Forda Mustanga Mach-E. Jest to najszybciej przyśpieszający Mustang, jaki kiedykolwiek opuścił fabryki Forda. Maestria układu napędowego zapewniająca olbrzymią moc aż 358 kW (487 KM) i monstrualny moment obrotowy wynoszący nawet do 860 Nm. Pozwala, pozwalają osiągnąć pierwszą setkę w 3,7 sekundy i przyspieszać dalej praktycznie z taką samą dynamiką. Niewiarygodnie zestrojone zawieszenie, opracowane przez dział Ford Performance sprawia, że jeśli Ford Mustang Mach-E jest jak startujący samolot, to Ford Mustang Mach-E GT przyspiesza niczym rakieta przyklejona do toru rajdowego.

Jednocześnie jest to nie tylko najszybsza, ale też najbardziej ekskluzywna oraz najbardziej zaawansowana technologicznie odmiana Mustanga Mach-E. Auto dysponuje niezwykle szeroką paletą zaawansowanych systemów asysty kierowcy, wspierającą go praktycznie w każdej sytuacji drogowej. Mustang Mach-E GT to bezkompromisowe podejście do elektromobilności. Auto komfortowe, funkcjonalne, z zaawansowanymi technologiami na pokładzie i bardzo, bardzo szybkie. 

Ford Puma ST-Line

FORD PUMA

Model niezwykle zgrabnego SUV-a, który dzięki zwinności doskonale radzi sobie w miejskiej dżungli, ale jednocześnie przestronny, wygodny w środku idealny dla rodziny i w dalsze podróże. Ford Puma w wersji ST otrzymał tytuł „Crossover Roku 2020” wg magazynu Top Gear. A według plebiscytu What Car? Został po raz trzeci raz z rzędu uznany najlepszym małym SUV-em. To najlepiej sprzedający się model Forda w Europie. W kontekście interesujących nas rozwiązań hybrydowych Puma oferowana jest w wersji miękkiej hybrydy, w której silnik spalinowy EcoBoost 1.0 jest wspierany przez autorskie rozwiązanie inżynierów Forda, elektryczny silnik BISG, o którym już wcześniej wspomnieliśmy. Auto niejednego zaskoczy też przestronnością wnętrza i funkcjonalnością przestrzeni bagażowej. Design idzie w parze z przestronnością, chyba nie ma drugiego tak skonstruowanego samochodu, w którym intrygująca, fascynująca, a jednocześnie dynamiczna sylwetka idzie w parze z przestronnością wnętrza w segmencie samochodów B-SUV. Jesteśmy niemal pewni - nie istnieje na rynku inny miejski SUV, który umożliwiałby przewiezienie w bagażniku np. pięknego okazu rośliny ogrodowej w donicy o wysokości ponad metr (115 cm) w… pionie. A takie możliwości oferuje doskonale przemyślany schowek Megabox w bagażniku Forda Pumy. Doskonałe auto dla młodych rodzin, które chcą cieszyć się życiem.

Ford Kuga ST-Line

FORD KUGA 

Ten doskonale przemyślany, rodzinny SUV jest autem, które w interesującej nas wersji hybrydowej plug-in okazało się jedną z najpopularniejszych hybryd plug-in w całej Europie. Kuga to model bardzo dobrze wyposażony i bezpieczny (najwyższa, pięciogwiazdkowa nota w testach Euro NCAP). Jednocześnie Kuga jest jednym z najmniej awaryjnych aut w swojej klasie. Nowoczesne i przyjazne wnętrze tego SUV-a, wysoka ergonomia i łatwa obsługa czynią z tego modelu prawdziwego kompana codziennych podróży – bez względu na pokonywane dystanse. W wydaniu z napędem hybrydowym plug-in Ford Kuga okazuje się autem łączącym przyjemność i pewność prowadzenia z doskonałą oszczędnością paliwa. Jak na hybrydę plug-in przystało, auto może przejeżdżać typowo miejskie dystanse, nie zużywając ani kropli paliwa. Dystans, jaki możemy pokonać na samym prądzie w warunkach miejskich to nawet 68 km. Jednak nawet w trybie klasycznej hybrydy pojazd w miejskich korkach jest w stanie zadowolić się dosłownie aptekarskimi ilościami paliwa. Jeżeli tylko będziemy dbać o ładowanie auta prądem z zewnętrznego źródła, średnie spalanie wyniesie zaledwie 1,4 litra na każde 100 km. Warto też zwrócić uwagę na nietuzinkowy wygląd samochodu, który zwraca na siebie uwagę i wyróżnia się w tłumie innych samochodów. Z jednej strony dynamiczny niemal drapieżny a z drugiej strony posiadający mnóstwo wdzięku, potrafiącego zauroczyć.

Ford Explorer

FORD EXPLORER

Najbardziej prestiżowy, luksusowo wyposażony, potężny, legendarny amerykański SUV, który doskonale sobie radzi na europejskich drogach, zapewniając komfortową podróż nawet siedmioosobowej rodzinie. To prawdziwy król szos – ponad 5-metrowy, potężny i budzący respekt samochód. Jednocześnie dzięki niezwykle efektywnemu i wydajnemu napędowi typu hybryda plug-in i niesamowicie brzmiącemu silnikowi V6 auto oferuje kierowcy ponadprzeciętną moc (457 KM i aż 825 Nm.) i osiągi (6 s. do 100 km/h). Jednocześnie dzięki korzystaniu z trybu elektrycznego średnie zużycie paliwa na dystansie 100 km może wynieść zaledwie 3,1 litra. Auto w standardzie wyposażone jest w napęd na 4 koła oraz pełne wyposażenie, dzięki czemu jest również symbolem komfortu, bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy w trakcie jazdy. Potwierdza to maksymalna ocena w testach Euro NCAP.

Ford Focus Active X

FORD FOCUS ACTIVE X

Na koniec warto jeszcze zwrócić uwagę na interesującego crossovera, jakim jest Ford Focus Active X. Auto łączy wszystkie zalety doskonale znanego i lubianego przez klientów kultowego modelu Focus z jakże dziś modną stylistyką crossovera. Podniesiony prześwit, muskularne, obrysowane nadkola, świetnie rozplanowane, funkcjonalne wnętrze i – jakżeby inaczej – napęd hybrydowy 1.0 EcoBoost Hybrid, taki sam jak we wcześniej wspomnianym Fordzie Puma EcoBoost Hybrid. Jednostka zapewniająca dobrą dynamikę i jednocześnie niskie zużycie paliwa. Bogato wyposażony Ford Focus Active X 1.0 EcoBoost Hybrid ze świetnie działającą skrzynią PowerShift to znakomita alternatywa dla SUV-ów, posiadająca podobną funkcjonalność, jednocześnie zachowując wygląd klasycznego kompakta.


SAMOCHÓD HYBRYDOWY – DLACZEGO WARTO?

Napędy hybrydowe oraz elektryczne to przyszłość. Wybór hybrydy czy pojazdu elektrycznego to wybór pragmatyczny. Jednak dzięki bardzo szerokiej ofercie zelektryfikowanych SUV-ów Forda, podążając za pragmatyzmem, efektywnością energetyczną i funkcjonalnością nie musimy rezygnować z wygody i przyjemności z podróży. Chcesz kupić elektryka, ale martwisz się problemami z ładowaniem na trasie? Niepotrzebnie! W Polsce funkcjonuje blisko 2 tysiące kompatybilnych stacji ładowania, a wallboxy można spotkać w wielu miejscach, np. w hotelach. Pokładowe systemy asystujące i nawigacja doprowadzą Cię bezbłędnie do każdej ładowarki. Czemu zatem nie spróbować?

 

 

 

PRZECZYTAJ TAKŻE: