Eksploatacja samochodu elektrycznego – co wpływa na zasięg i jak pokonywać dłuższe dystanse?

12 WRZEŚNIA, 2022

Samochody elektryczne wzbudzają olbrzymie emocje. Ma to związek z fascynacją nowymi technologiami, a zarazem obawami o rzeczywiste zużycie energii i zasięg pojazdu elektrycznego, który w dużej mierze zależy od okoliczności i warunków eksploatacji. Jak zapewnić swojemu elektrykowi optymalny zasięg? Rozpoczynaj podróż z całkowicie naładowanym akumulatorem, stosuj się do technik eko‑drivingu i poniższych wytycznych. Zaczynamy!

CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA ZASIĘG SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO

Pojazdy z napędem elektrycznym zużywają energię nagromadzoną w akumulatorach, którą wyraża się w kilowatogodzinach (KWh). Podobnie jak komputer pokładowy samochodu spalinowego pokazuje średnie zużycie paliwa, tak samo samochód elektryczny pokazuje uśrednione zużycie prądu, które w zależności od sposobu jazdy może wskazywać różne wartości. Zasięg samochodu elektrycznego zależy od wielu czynników ‑ na niektóre z nich mamy wpływ, pozostałe niestety, takie jak topografia terenu, natężenie ruchu czy warunki atmosferyczne, a konkretnie temperatura zewnętrzna i silny wiatr są poza naszą kontrolą.

 

Co wpływa na zasięg?

  • Pojemność akumulatora
  • Prędkość
  • Temperatura powietrza
  • Aktywacja systemów pokładowych
  • Opór powietrza
  • Ukształtowanie terenu
  • Poziom zużycia energii samochodu
  • Rekuperacja energii
  • Styl jazdy
Ford Mustang Mach-E

ECO-DRIVING – NA CZYM POLEGA?

Skupmy się jednak na czynnikach, na które wpływ ma każdy użytkownik pojazdu elektrycznego. Rzeczywisty zasięg pojazdu w warunkach wzmożonego popytu na energię podczas eksploatacji w ciężkich warunkach (np. latem lub zimą) może ulec skróceniu. Faktem jest natomiast, że stosując odpowiednie techniki jazdy można przeciwdziałać szybszemu zużywaniu energii przez baterię w elektryku. Eco-driving to pojęcie oznaczające świadomą i kontrolowaną jazdę, podczas której kierowca unika nagłego przyspieszania i zatrzymywania pojazdu, co przekłada się na wymierne korzyści w postaci wydłużenia zasięgu pojazdu. Dobra informacja jest taka, że zasady ekonomicznej jazdy, do których przywykliśmy w samochodach z tradycyjnym napędem spalinowym, sprawdzają się również w elektrykach. Zatem aby w pełni wykorzystać potencjał pojazdu z napędem zeroemisyjnym, wystarczy zmienić swoje przyzwyczajenia za kierownicą – jest to ważne nie tylko ze względów bezpieczeństwa, ale także możliwości pokonania większego dystansu na trasie. Tylko tyle i aż tyle, aby zagwarantować sobie możliwość pokonania dystansu dłuższego nawet o 10% niż osoba, która nie stosuje się do zasad eko-jazdy.

 

JAK PRZEJEŻDŻAĆ DŁUŻSZE DYSTANSE AUTEM ELEKTRYCZNYM?

 

1. ZACHOWAJ OPTYMALNĄ PRĘDKOŚĆ I BACZNIE OBSERWUJ DROGĘ

Najwięcej energii w samochodzie elektrycznym zużywa się podczas ruszania z miejsca i przyspieszania, dlatego tak ważne jest, aby ograniczyć korzystanie z hamulców na rzecz spokojnego wytracania prędkości. Zasięg w napędzie elektrycznym, a tym samym ilość przejechanych kilometrów można zwiększyć stosując zasady ekonomicznych technik ruszania, jazdy i hamowania, które stanowią nierozłączną triadę powiązań. Każdy kierowca powinien posiąść umiejętność przewidywania rozwoju sytuacji na drodze, co pozwoli mu na utrzymanie bezpiecznej odległości pomiędzy innymi uczestnikami ruchu, a tym samym płynną jazdę.

Zatem:

- staraj się ograniczać prędkość maksymalną i prowadź spokojnie ‑ unikaj gwałtownego przyspieszania i hamowania; nie rozpędzaj się, jeśli wiesz, że za chwilę będziesz zmuszony hamować. Niewątpliwym wsparciem w bardziej umiarkowanej jeździe, jest korzystanie z ogranicznika prędkości, a także trybu Whisper - jednego z trzech trybów jazdy dostępnych w Mustangu Mach‑E, zmniejszający moc przekazywaną na koła.

- uważnie obserwuj otoczenie i bądź przewidujący ‑ zwracaj uwagę na zmieniające się światła, inne samochody i pieszych.

 

2. KORZYSTAJ Z FUNKCJI ONE‑PEDAL DRIVING

W celu wydłużenia zasięgu warto zatem spróbować jazdy z wykorzystaniem wyłącznie pedału gazu, która jest dostępna w Mustangu Mach‑E, jako tzw. funkcja One-Pedal Driving. Jazda jednym pedałem polega na używaniu pedału gazu zarówno do przyspieszania, jak i zwalniania. Zasada działania hamowania rekuperacyjnego jest prosta. W chwili zdjęcia nogi z pedału przyspieszania, silnik zostaje przełączony na generator, który ma na celu naładowanie akumulatora. Im wcześniej zdejmiemy nogę z gazu, tym więcej energii odzyskamy w procesie rekuperacji. Zatem korzystanie z takiego trybu przeciwdziała niepotrzebnemu marnowaniu energii elektrycznej, a przy okazji pozwala cieszyć się bardziej relaksującą jazdą.

 

3. KORZYSTAJ Z TEMPOMATU PRZEMIESZCZAJĄC SIĘ AUTOSTRADAMI I DROGAMI EKSPRESOWYMI

Nie zawsze samo zdjęcie nogi z pedału gazu zmniejsza zużycie energii. Korzystanie z tempomatu nie tylko poprawia komfort podróży na dłuższych trasach, ale także przekłada się na to, że spadek wydajności baterii jest mniejszy. Dzięki ustabilizowaniu prędkości jednostka napędowa pracuje bez obciążeń, co na dystansie kilkuset kilometrów pokonywanej trasy przekłada się na zdecydowanie mniejsze zużycie energii akumulatora.

Ford Mustang Mach-E GT control panel

4. DOSTOSUJ ODPOWIEDNI TRYB JAZDY DO BIEŻĄCYCH POTRZEB

Samochody elektryczne posiadają tryby jazdy o zróżnicowanej charakterystyce, które pozwalają na dopasowanie stylu jazdy do indywidualnych preferencji i aktualnych potrzeb kierowcy na trasie. Ford Mustang Mach-E posiada 3 tryby:

  • Active - domyślny tryb standardowej jazdy
  • Whisper - przeznaczony do spokojnej i cichej jazdy, który rozleniwia pedał gazu dając wrażenia odprężenia
  • Untamed, a w wersji GT dodatkowy Untamed Plus ‑ sportowy, zwiększa responsywność pedału przyspieszenia, przez co reakcja pojazdu na wciśnięcie gazu jest bardziej zdecydowana.

Ford zadbał o to, aby E-Transit – pierwszy, w pełni zelektryfikowany samochód dostawczy Forda również był wyposażony w tego rodzaju udogodnienie. Jednym z kluczowych trybów zwiększającym jego zasięg jest tryb Eco, który poprzez regulację przyspieszenia i zoptymalizowanie działania klimatyzacji, może zapewnić nawet 10% obniżenie zużycia energii!

 

5. KONTROLUJ CIŚNIENIE OPON

Bardzo ważne jest regularne sprawdzane ciśnienia w oponach, bowiem zachowanie optymalnych przedziałów gwarantuje zachowanie możliwie najlepszych właściwości trakcyjnych samochodu i właściwej drogi hamowania. Ale to nie wszystko. Nieprawidłowe ciśnienie w oponach wpływa nie tylko na ich żywotność, ale także przekłada się na wzrost kosztów eksploatacji auta. Zawsze przed wybraniem się w dłuższą trasę skontroluj poziom ciśnienia, a najlepiej taki kontrolny przegląd wykonuj przynajmniej raz w miesiącu.

 

6. OPTYMALNIE ZAPLANUJ TRASĘ

Infrastruktura ładowania jest cały czas w fazie rozbudowy, dlatego tak ważne jest wcześniejsze zaplanowanie trasy uwzględniającej punkty, w których uzupełnisz poziom energii w baterii. Przy dalszych podróżach z odsieczą przychodzą nowe technologie, a konkretniej aplikacja FordPass, za pomocą której z łatwością wyszukasz publiczne stacje ładowania. Swoje aplikacje oferują też poszczególni dostawcy sieci. Oprócz opcji wyszukiwania szczegółowych informacji o stacjach, jako użytkownik możesz też użyć aplikacji celem dokonania płatności za ładowanie.

 

7. ZADBAJ O AERODYNAMIKĘ I REDUKCJĘ OBCIĄŻENIA POJAZDU ZAMYKAJĄC SZYBY

Jedną z wielu zalet samochodów elektrycznych jest cicha praca układu napędowego, która zapewnia komfort akustyczny w kabinie pasażera. Aby nie psuć sobie przyjemności z bezszelestnej jazdy, korzystaj z klimatyzacji i unikaj otwierania szyb, które zwiększają opór aerodynamiczny samochodu, a tym samym podwyższają zużycie energii. Warto w tym miejscu jednak zaznaczyć, że to właśnie klimatyzacja, oczywiście oprócz samego silnika, zużywa w elektryku najwięcej energii. Dlatego tak ważne jest, aby podczas upałów parkować w zacienionych miejscach, korzystać z trybu wentylowania kabiny pasażera, a w razie przegrzania przewietrzyć ją w celu zrównania temperatury z powietrzem, co rozwiniemy w punkcie poniżej.

 

8. UTRZYMUJ AKUMULATOR W ZOPTYMALIZOWANYCH PARAMETRACH TEMPERATURY

Zbytnie nagrzanie może doprowadzić do nagromadzenia się metalicznych osadów na elektrodach, co w efekcie prowadzi do uszkodzenia akumulatora wpływając na jego długoterminową wydajność. Z kolei temperatury poniżej 4 stopni Celsjusza spowalniają reakcje elektrochemiczne zachodzące w akumulatorze, co skutkuje zmniejszeniem ilości dostępnej energii i spowolnieniem ładowania pojazdu. Kierowca może jednak podjąć odpowiednie kroki, aby pomóc pojazdowi utrzymać optymalną temperaturę akumulatora:

- bez względu na porę zoptymalizuj temperaturę w kabinie kiedy samochód jest jeszcze podłączony do domowej ładowarki - z pomocą aplikacji FordPass możesz wychłodzić bądź też ogrzać samochód jeszcze przed wyruszeniem w podróż.

- w okresie letnim staraj się nie ustawiać klimatyzacji na maksymalny poziom chłodzenia - ten kompromis pozwoli zaoszczędzić nieproporcjonalną ilość energii.

- zimą korzystaj z podgrzewania foteli i kierownicy jako podstawowego źródła ciepła - zużywają one znacznie mniej energii niż ogrzanie całej kabiny pasażerskiej.

- jeśli to możliwe parkuj w garażu lub pod zadaszeniem - ograniczysz w ten sposób negatywny wpływ wysokich jak i niskich temperatur na sprawność akumulatora, co pozwoli zmaksymalizować zasięg pojazdu.

- planuj dalsze podróże tak, aby uniknąć jazdy w najgorętszej porze dnia - bardzo wysoka temperatura może osłabić zdolność pojazdu do chłodzenia akumulatora.

Mustang Mach‑E w miarę użytkowania uczy się nawyków kierowcy. Inteligentnie kalkuluje zasięg i przygotowuje dokładne prognozy. Trzeba pamiętać, że nawyki jazdy z pory letniej przeniesione na jazdę w czasie zimy mogą skutkować początkowo gorszymi prognozami zasięgu. Można jednak zminimalizować ten efekt poprzez ręczne zresetowanie historii jazdy w komputerze pokładowym na początku zimy i lata. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że przy pierwszym uruchomieniu samochodu, kiedy akumulator jest jeszcze zimny, prognozowany zasięg może wprowadzać w błąd. Ulegnie on wydłużeniu w miarę rozgrzania się akumulatora podczas użytkowania pojazdu przez kierowcę.

Więcej o eksploatacji samochodu elektrycznego latem i zimą możesz przeczytać tutaj:

https://www.ford.pl/swiat-forda/o-firmie/ford-blog/samochod-elektryczny-prowadzenie-obsluga-w-okresie-wysokich-temperatur

https://www.ford.pl/swiat-forda/o-firmie/ford-blog/eksploatacja-samochodu-elektrycznego-w-zimie

 

PRZECZYTAJ TAKŻE: