DLACZEGO ZAKUP SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO NA FIRMĘ JEST OPŁACALNY?

16 LUTEGO, 2023

Elektromobilna transformacja sektora transportu w Polsce nabiera tempa. Przekonują się do niej także przedsiębiorcy, którzy coraz śmielej włączają do swoich flot pojazdy zelektryfikowane (hybrydy MHEV, FHEV, PHEV) i bezemisyjne (BEV). Elektryfikacja flot jest nieunikniona, a wzrost popularności pojazdów z alternatywnym napędem w biznesie jest wynikiem zarówno wymiernych korzyści użytkowych, jak i finansowych. Przyjrzyjmy się, co decyduje o tym, że elektryk na firmę to dobre rozwiązanie.

SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY DLA FIRM – LEPSZY OD KONWENCJONALNEGO

Jeszcze kilka lat wstecz samochody elektryczne były postrzegane jako nowinka technologiczna, z nikłą szansą na upowszechnienie. Jednak postęp technologiczny, a tym samym rosnące zasięgi i skrócenie czasu ładowania, przy jednoczesnym zwiększeniu świadomości o zaletach elektromobilności przyczyniły się do tego, że obecnie możemy mówić o światowej rewolucji i auto elektryczne na firmę to już nie coś rzadko spotykanego, ale powszedniość. Coraz bogatsza oferta modelowa w zakresie zelektryfikowanych pojazdów osobowych, jak i dostawczych (strategia elektryfikacji gamy modelowej Forda uwzględnia, że do 2024 roku na europejskim rynku pojawi się siedem nowych aut z napędem elektrycznym, które uzupełnią ofertę Mustanga Mach-E i E-Transita) oraz dofinansowania do elektryków sprawiają, że kierunek rozwoju miejskiej logistyki jest zorientowany na pełną zeroemisyjność.

Warto jednak podkreślić, że w trakcie obecnej transformacji energetycznej wiele firm już teraz decyduje się na wdrażanie do floty pojazdów w pełni elektrycznych, określanych jako BEV (Battery Electric Vehicle), które przynoszą szereg wymiernych korzyści. Zakup samochodu elektrycznego na firmę to nie tylko korzyści finansowe i eksploatacyjne, ale także wizerunkowe. Uzupełnienie firmowego parku pojazdów o pojazdy zeroemisyjne pozycjonuje przedsiębiorstwa decydujące się na tego rodzaju inwestycję jako firmy, które wspierają rozwój zrównoważonego transportu i są zaangażowane w ochronę środowiska. Jednak z perspektywy przedsiębiorców kluczowe znaczenie ma w głównej mierze rachunek ekonomiczny.

Ford Mustang Mach-E

Przedsiębiorcy, szukając obniżenia kosztów przy wykorzystaniu najlepszych dostępnych możliwości technologicznych, odnajdują je w elektrycznym Fordzie Mustangu Mach-E, który z imponującym zasięgiem do 600 kilometrów doskonale sprawdza się w codziennym użytkowaniu. Od momentu wprowadzenia Mustanga Mach-E na rynek, zainteresowanie ikonicznym, w pełni zelektryfikowanym SUV-em odnotowuje się nie tylko wśród klientów indywidualnych, ale także biznesowych. Dzięki takim modelom jak ikoniczny Mustang Mach-E czy niezawodny dostawczak E-Transit – pierwszym, całkowicie elektrycznym samochodom na firmę w ofercie marki, Ford stawia ważny krok w procesie elektryfikacji polskiej floty, a to dopiero początek elektrycznej ofensywy modelowej marki.

DZIAŁANIA, KTÓRE W ODNIESIENIU DO FLOTY WARTO WDROŻYĆ JUŻ TERAZ:

  • wymiana floty na hybrydy HEV lub PHEV, takie jak Ford: Puma Hybrid, Kuga Hybrid, Kuga Plug-in Hybrid, Explorer Plug-in Hybrid, Tourneo Custom Hybrid - napęd hybrydowy wyróżnia się rekordową oszczędnością w ruchu miejskim (hybrydy mają okazję częściej korzystać z pracy silnika elektrycznego, a baterie mają szansę się doładować) oraz niskimi kosztami obsługi serwisowej.

  • wymiana floty na samochód elektryczny na firmę typu Ford: Mustang Mach-E i Ford E-Transit – w przypadku aut poruszających się w dużych aglomeracjach (pojazdy służbowe, pojazdy kurierskie, taxi, dostawy jedzenia), ze względu na rozwiniętą infrastrukturę ogólnodostępnych punktów ładowania.

 

SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY NA FIRMĘ – DLACZEGO WARTO W NIEGO ZAINWESTOWAĆ?

W raporcie "Barometr flotowy 2022" fleet managerowie przewidują, że w ciągu trzech kolejnych lat 28% samochodów osobowych i 14% dostawczych we flotach będą stanowiły pojazdy typu BEV, czyli auta w pełni elektryczne. Wśród przedsiębiorców chęć wprowadzenia zmian we flotach jest podyktowana względami praktycznymi. Najważniejszym aspektem jest redukcja kosztów paliwa, dopiero w następnej kolejności plasują się takie aspekty, jak troska o środowisko, budowanie dobrego wizerunku firmy, a w przypadku aut dostawczych całkowity koszt użytkowania (TCO – total cost of ownership). Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych w ramach projektu „Flota z energią” przeprowadziło analizę porównawczą całkowitych kosztów posiadania (TCO) dostawczego pojazdu elektrycznego oraz jego konwencjonalnego odpowiednika w rzeczywistych warunkach użytkowania, z uwzględnieniem uwarunkowań flotowych. Przeprowadzone badania wykazały, że dostawcze pojazdy elektryczne, ze względu na największą oszczędność w kosztach eksploatacji, to pojazdy idealne do użytkowania w mieście. To właśnie w warunkach miejskich zaobserwowano największą różnicę w koszcie przejechania 1 km samochodem elektrycznym i spalinowym, oczywiście na korzyść elektryka. Nie ma więc wątpliwości, jakie auto elektryczne na firmę wybrać, aby było to uzasadnione względami ekonomicznymi i ekologicznymi – warto po prostu postawić na jeden z elektryków Forda.

Ford E-Transit


Biorąc pod uwagę TCO, samochody elektryczne są bardziej opłacane niż spalinowe. Wybór auta elektrycznego, takiego jak Mustang Mach-E czy E-Transit, które wyróżniają się na tle konkurencji wysoką wartością rezydualną, ma oczywiście uzasadnienie z punktu widzenia całkowitego kosztu użytkowania. Zakup samochodu elektrycznego na firmę musi poprzedzać kalkulacja, uwzględniająca spadek wartości pojazdu w całym okresie użytkowania oraz koszty eksploatacyjne. W tym kontekście nie bez znaczenia jest fakt, że mniejsza ilość części w pojazdach elektrycznych jest równoznaczna z mniejszą ilością podzespołów, które mogą ulec awarii w toku eksploatacji. W elektryku nie mamy na przykład drogiego w serwisowaniu i naprawie sprzęgła, koła dwumasowego, zaworów czy rozrządu. Nie musimy wymieniać oleju, pasków osprzętu czy świec żarowych. Mniej płacimy za coroczny przegląd – jak wyliczyli specjaliści z PSPA, czyli Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, jego koszty, w porównaniu do aut z silnikiem spalinowym, są o około 50% niższe. Wbrew obawom wielu osób, nowoczesny i wydajny akumulator litowo-jonowy, jaki zastosowano w modelach Forda, czyli Mustang Mach-E oraz E-Transit, jest bardzo trwały – spokojnie wytrzymuje przebiegi rzędu 300 tys. i więcej kilometrów, co daje nam nawet ponad 20-25 lat spokojnej eksploatacji.
 

SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY DLA FIRM – DLACZEGO WARTO SIĘ PRZESIĄŚĆ?

Automatyczna skrzynia biegów, dynamiczne przyspieszenie (w Fordach Mustang Mach-E i E-Transit maksymalny moment obrotowy jest dostępny już od chwili startu pojazdu) czy niski poziom hałasu to tylko kilka zalet pojazdów zeroemisyjnych. Samochody elektryczne mają prostszą konstrukcję niż auta spalinowe, dlatego cechują się wyraźnie niższymi kosztami cyklicznej eksploatacji. To kolejna zaleta posiadania elektryka w firmie. Ponadto, jeśli zdecydujemy się na samochód elektryczny na firmę, możemy korzystać z licznych uprawnień, które co prawda nie mają wpływu na wyliczanie TCO, ale w wyraźny sposób oddziałują na efektywność użytkowania floty. Zalicza się do nich możliwość poruszania się po buspasach, darmowe parkowanie w płatnych strefach w centrach miast czy prawo do nieograniczonego wjazdu do stref czystego transportu. Kolejnym z powodów wdrożenia do floty pojazdów elektrycznych jest troska o komfort pracowników, którzy zasiadając za kierownicą e-samochodu, mogą cieszyć się cichą i płynną jazdą.

W lutym 2018 r. Sejm przyjął ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych, wprowadzającą zachęty do zwiększenia sprzedaży pojazdów elektrycznych w postaci m.in. wyższych odpisów amortyzacyjnych dla firm (podniesienie wartości początkowej pojazdu z 20 do 30 tys. euro), a także zwolnienia z akcyzy, które mają na celu zwiększenie elektryfikacji polskich flot do 2025 roku. Duże znaczenie ma też program „Mój Elektryk”, który zakłada wsparcie finansowe do zakupu nowego elektryka nawet na poziomie 70 tys. zł. Wszystkie powyższe czynniki sprawiają, że elektryk na firmę już dziś stanowi dla wielu przedsiębiorców atrakcyjną i uzasadnioną ekonomicznie alternatywę dla aut spalinowych.
 

ELEKTRYFIKACJA FLOTY SIĘ OPŁACA

Samochód elektryczny, ze względu na brak emisji dwutlenku węgla i pyłów oraz niski poziom hałasu, to idealny środek transportu w miejskich aglomeracjach, który już dziś znajduje zastosowanie na szeroką skalę chociażby w transporcie publicznym. Przedsiębiorcy prowadzący działalność biznesową, której przykładem są korporacje taxi, firmy zarządzające flotami aut czy przedsiębiorstwa oferujące wynajem pojazdów, jak również zakłady inwestujące we własne floty samochodów elektrycznych, z powodzeniem mogą "przełączyć" się na elektromobilność, zwłaszcza jeśli przemieszczają się po stałych trasach. Choć technologie związane z pojazdami zeroemisyjnymi są cały czas udoskonalane, już dziś samochód elektryczny dla firmy to świetna opcja.

ZALETAMI ZELEKTRYFIKOWANIA FLOTY SĄ:

  • niższe koszty eksploatacji i utrzymania w porównaniu do aut z napędem konwencjonalnym, co obejmuje również wydatki na paliwo – na przykład Fordem Mustangiem Mach-E możemy przejechać 50 km , płacąc zaledwie 7 zł (w zależności od miejsca ładowania) – żaden samochód spalinowy nie jest tak oszczędny,

  • prostsza konserwacja – poza ładowaniem, samochód elektryczny na firmę jest w zasadzie bezobsługowy,

  • wyższa kwota amortyzacji i zwolnienie z akcyz,

  • specjalne przywileje, w tym darmowe parkingi,

  • pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa jako tego, który dba o ekologię, co pozwala szybciej znajdować klientów,

  • przyjemne i łatwe prowadzenie auta, szczególnie w ruchu miejskim, gdzie pomagają nam nowoczesne systemy dostępne w samochodach Ford, takie jak rekuperacja albo automatyczna skrzynia biegów Powershift,

  • zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne.

SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY DLA FIRM – ŁATWIEJSZA EKSPLOATACJA DZIĘKI ROZBUDOWIE SIECI ŁADOWAREK

Przedstawiciele świata biznesu największą barierę, jeśli chodzi o zakup samochodu elektrycznego na firmę, upatrują w ograniczonej infrastrukturze ładowania. Warto jednak podkreślić, że w Polsce każdego dnia przybywa wiele nowych miejsc do ładowania pojazdów elektrycznych i hybryd typu PHEV, stąd śmiało można założyć, że w niedalekiej przyszłości staną się one jeszcze bardziej dostępne. Według danych EIPA (Ewidencja Infrastruktury Paliw Alternatywnych), o ile na początku 2021 roku działało w Polsce 970 stacji, o tyle obecnie, w listopadzie 2022 roku, jest ich już 2 388, a w kolejnych latach spodziewany jest dynamiczny rozwój infrastruktury – wg raportu „Polish EV Outlook 2021” do 2025 roku może powstać prawie 43 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania elektryków, natomiast w zakresie infrastruktury prywatnej PSPA szacuje polski potencjał nawet na 115 tys. punktów. Wedle raportu PSPA z bieżącego roku do 2025 r. sieć ogólnodostępnych punktów ładowania powiększy się o 684% (względem roku 2021). Stymulantem rozwoju sieci punktów ładowania (zarówno publicznych, jak i niepublicznych) będą programy dopłat do ich budowy oraz szereg przepisów ułatwiających ich instalację i późniejszą obsługę. W najbliższych latach Ford również dołoży swoją cegiełkę do rozbudowy infrastruktury ładowania pojazdów – do 2023 producent planuje uruchomić nawet 1 000 nowych stacji na terenie całej Europy. Marka ogłosiła również współpracę w zakresie Wallboxów (7,4 kW i 11 kW), które będzie można obsługiwać za pomocą aplikacji FordPass. Co ciekawe, ta sama aplikacja umożliwi również lokalizowanie, płacenie, a także monitorowanie ładowania w ponad 155 000 punktów ładowania w 21 krajach.
 

SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY NA FIRMĘ – JAKA JEST PRZYSZŁOŚĆ ELEKTRYFIKACJI?

Zakup samochodu elektrycznego na firmę niesie ze sobą wiele korzyści. Jednak na ten moment szeroko rozumiany rynek e-mobility koncentruje się głównie w ośrodkach miejskich – ponad połowa (52,2%) floty PHEV i BEV jest skoncentrowana w miastach liczących powyżej 300 tys. mieszkańców. Zważając jednak na fakt, że rozwój sektora elektromobilności jest jednym z priorytetów obecnej polityki gospodarczej, infrastruktura ładowania aut elektrycznych przestanie być barierą i będzie się zagęszczać, co z całą pewnością wpłynie na decyzje zakupowe przedsiębiorców, a tym samym elektryfikację flot pojazdów firmowych bez względu na lokalizację prowadzenia biznesu.

PRZECZYTAJ TAKŻE: