ŁADOWARKA DO SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO WALLBOX – JAKĄ WYBRAĆ?

Jak wybrać najlepszą ładowarkę wallbox do samochodu elektrycznego? Na rynku aktualnie znaleźć można bardzo wiele modeli domowych lub przenośnych ładowarek do samochodów elektrycznych lub hybrydowych plug-in – jak wybrać urządzenie najlepiej dostosowane do naszych potrzeb? Artykuł podpowie, czym się kierować przy wyborze.

Ford Mach E

Popularność aut elektrycznych w ostatnim czasie dynamicznie rośnie. Na początku 2020 roku po drogach naszego kraju poruszało się ok. 5100 samochodów z napędem elektrycznym. Obecnie, według Licznika Elektromobilności prowadzonego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) mamy w Polsce niemal 40 tysięcy samochodów z napędem elektrycznym, z czego połowa przypada na pojazdy wyłącznie elektryczne, a druga połowa to samochody z napędem hybrydowym plug-in. Oba rodzaje pojazdów umożliwiają jazdę bezemisyjną, aby jednak było to możliwe należy zapewnić im możliwość dostarczania energii elektrycznej z zewnętrznego źródła. Aktualnie posiadacze aut wyłącznie elektrycznych (BEV – Battery Electric Vehicle)  oraz hybryd plug—in (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicle) mają do wyboru wiele sposobów dostarczania energii do zespołu akumulatorów trakcyjnych samochodu. W artykule skupimy się na ładowarkach domowych typu wallbox oraz ładowarkach przenośnych.

 

NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ PRZY WYBORZE ŁADOWARKI DOMOWEJ LUB PRZENOŚNEJ?

Wybierając najbardziej dopasowany do własnych potrzeb sposób ładowania samochodu elektrycznego lub hybrydy plug-in powinniśmy wziąć pod uwagę szereg czynników. Uwzględnienie ich pozwoli nam dokonać optymalnego wyboru pozwalając znacząco wpłynąć na niskie koszty eksploatacji pojazdu z elektrycznym napędem. W skrócie powinniśmy znać odpowiedzi na następujące pytania:

  • Jaka jest pojemność akumulatora w moim pojeździe z napędem elektrycznym?
  • Jaka jest maksymalna moc jaką jest w stanie przyjąć ładowarka pokładowa danego pojazdu?
  • Jaka moc ładowarki typu wallbox, domowej lub przenośnej będzie optymalna?
  • Jakie kable są odpowiednie do ładowania samochodu elektrycznego?
  • W jakie typy złączy wyposażone są samochody elektryczne i hybrydy plug-in?
  • Jakie wymogi musi spełniać domowa instalacja elektryczna, by instalacja ładowarki była możliwa, a jej praca w pełni bezpieczna?

Czas zatem uporządkować wiedzę, zacznijmy od rodzaju kabli i złącz ładowania w autach typu BEV i PHEV.

 

RODZAJE KABLI I ZŁĄCZ ŁADOWANIA W SAMOCHODACH ELEKTRYCZNYCH

Praktycznie wszystkie samochody elektryczne oferowane w Europie wyposażone są w gniazdo ładowania prądem przemiennym AC Typu 2. To powszechnie stosowany standard zarówno w samochodach wyłącznie elektrycznych, jak i w hybrydach plug-in. Oprócz tego, samochody wyłącznie elektryczne są wyposażone w gniazda szybkiego ładowania przeznaczone do podłączania do nich przewodów zainstalowanych w szybkich, publicznych stacjach ładowania prądem stałym (DC). Powszechnie stosowanym standardem w tym wypadku jest gniazdo typ CSS Combo 2 (w skrócie często stosuje się określenie CCS2). Zaletą tego standardu gniazd jest szeroki zakres akceptowanych mocy ładowania (nawet do 350 kW). Oprócz tego niektóre samochody wyposażane są w gniazda typu CHAdeMO, również przeznaczone do ładowania prądem stałym. ale ten typ gniazd jest stopniowo wycofywany z rynku. Wszystkie modele aut elektrycznych i  zelektryfikowanych z możliwością ładowania (BEV i PHEV) marki Ford wyposażone są w gniazdo AC Typu 2, dodatkowo auta elektryczne amerykańskiej marki, jak np. wielokrotnie nagradzany Ford Mustang Mach-E, wyposażone są w gniazdo szybkiego ładowania prądem stałym CSS Combo 2. W kontekście wyboru domowej lub przenośnej ładowarki do samochodu elektrycznego nas interesuje obecność gniazda AC Type 2. Dlaczego? Bo wszystkie tego typu ładowarki przesyłają do pojazdu prąd przemienny AC. Prądem stałym samochód elektryczny możemy ładować tylko na publicznych stacjach ładowania DC, co nie jest przedmiotem naszych rozważań w niniejszym materiale. Jeżeli chodzi o same przewody do ładowania, to w przypadku ładowarek typu wallbox sprawa jest prosta – przewody są najczęściej zintegrowane z samą ładowarką wallbox i zakończone odpowiednią wtyczką AC Type 2, którą wpinamy w odpowiednie złącze w samochodzie BEV lub PHEV.

 

MOC ŁADOWAREK WALLBOX

W zależności od typu domowej instalacji możemy zakupić ładowarkę wallbox jednofazową lub trójfazową. W przypadku urządzenia jednofazowego maksymalna moc jaka może być przesłana do pojazdu to 7,36 kW przy natężeniu 32 A. Taką ładowarką jest np. uniwersalny Ford Connected Wallbox dla 3-fazowych systemów zasilania elektrycznego. Ford Connected Wallbox dla 1-fazowych systemów zasilania elektrycznego. Ładowarka ta mimo, że trójfazowa, to oferuje również możliwość podłączenia do 1-fazowego systemu zasilania elektrycznego a także regulowaną moc wyjściową do maksymalnie 7,36 kW przy napięciu wejściowym 230 V oraz regulowane natężenie prądu ładowania w zakresie od 6 A do 32 A. Sprzęt ten wyposażony jest w długi 7,5 przewód z wspomnianą już wcześniej standardową wtyczką AC Type 2 (standard IEC 62196).

Z kolei w przypadku ładowarki wallbox trójfazowej maksymalne moce jakie są osiągane w tego typu urządzeniach sięgają 22 kW, jednak tak duża moc jest rzadko możliwa do uzyskania w gospodarstwach domowych ze względu na ograniczenia mocy przyłącza do danej nieruchomości. Znacznie bezpieczniejszym i pewniejszym rozwiązaniem jest wybór ładowarki trójfazowej o mocy do 11 kW. Takim urządzeniem jest ta sama rekomendowana przez Forda ładowarka Ford Connected Wallbox dla 3-fazowych systemów zasilania elektrycznego. Również ten typ ładowarki oferuje regulowany prąd ładowania w zakresie od 6 A do 16 A przy napięciu wejściowym 400 V (typowym dla tzw. instalacji „siłowej”, trójfazowej). Oznacza to możliwość ładowania pojazdu elektrycznego z mocą do 11 kW. Również w tym przypadku sprzęt jest wyposażony w długi 7,5 metrowy kabel. To ma o tyle znaczenie, że wiele ładowarek wallbox dysponuje krótszymi 5-metrowymi przewodami. W praktyce te 2,5 metra więcej może mieć znaczenie i ułatwi podłączanie pojazdu do ładowarki.

Wallbox

GDZIE I JAK ZAMONTOWAĆ WALLBOX?

W przypadku stacjonarnych domowych ładowarek typu wallbox ich montaż jest możliwy zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynku. Warto jednak upewnić się, czy wybrany wallbox zapewnia poziom ochrony przeciwpyłowej i przeciw wilgoci IP65. Warunek ten spełniają oba typy wspomnianych wcześniej ładowarek Ford Connected Wallbox. 

Ładowarka może być zamocowana naściennie, a także na specjalnych słupkach montażowych (przydatne, gdy np. miejsce parkowania auta pod domem jest nieco odsunięte od samej nieruchomości). Tego typu słupki kupujemy oddzielnie. Warto też zwrócić uwagę na wyposażenie zestawu montażowego wallboxa. W przypadku zestawów oferowanych przez markę Ford, otrzymujemy nie tylko samą ładowarkę Ford Connected Wallbox w wybranej wersji (1-fazowej lub 3-fazowej), ale również zdejmowaną pokrywę zewnętrzną, przewód ładujący, złącze ładowania, zdalny dok/uchwyt, specjalny uchwyt do montażu na ścianie, osprzęt instalacyjny a także instrukcje instalacji. Dobrze, aby montaż wallboxa był wykonany przez wykwalifikowanego instalatora, głównie ze względów bezpieczeństwa. Nie ma jednak przeciwskazań, aby właściciel domu i samochodu elektrycznego zainstalował takie urządzenie także samodzielnie. Warto tu wspomnieć, że marka Ford wspólnie z firmą Webasto oferuje kompleksową instalację ładowarki Ford Connected Wallbox. Taka usługa obejmuje dojazd do klienta, wykonanie do 10 metrów bieżącej instalacji, podłączenie przewodu zasilającego, dokonanie pomiarów ochronnych oraz uruchomienie wallboxa wraz z instrukcją postępowania wyjaśniającą jak korzystać z zainstalowanego urządzenia i ładować za jego pośrednictwem własne auto elektryczne.

 

BEZPIECZEŃSTWO STACJI ŁADOWANIA SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH

Dobra i bezpieczna ładowarka typu wallbox to urządzenie, które powinno spełniać ściśle określone standardy bezpieczeństwa. Przede wszystkim urządzenie powinno być kompatybilne z układami uziemienia IT i TT zgodnie z normą IEC 60364. Ponadto, co już wspomnieliśmy wcześniej, sprzęt powinien być odporny na kurz i wilgoć (stopień ochrony IP-65), co jest warunkiem bezpiecznego użytkowania takiej ładowarki również na zewnątrz i pozwala ładować pojazd bez względu na warunki atmosferyczne. Zwracajmy również uwagę, czy dana ładowarka spełnia unijne normy w zakresie zdrowia, bezpieczeństwa i ochrony środowiska – rozpoznamy to dzięki oznakowaniu CE). Wszystkie wymienione standardy są oczywiście spełnione przez ładowarki Ford Connected Wallbox.

 

ZALETY ŁADOWAREK WALLBOX

Olbrzymią i najbardziej odczuwalną zaletą ładowarek typu wallbox jest to, że pozwalają one znacząco (nawet pięciokrotnie) skrócić czas ładowania samochodu elektrycznego w stosunku do ładowania takiego pojazdu ze zwykłego gniazdka. Przy czym szybkość ta nie jest w żaden sposób okupiona wyższymi kosztami ładowania. 1 kWh energii elektrycznej przesłany do auta kosztuje tyle samo niezależnie czy pochodzi ze zwykłego gniazdka czy też z domowej ładowarki wallbox. Na przykład dzięki ładowarce Ford Connected Wallbox o mocy 11 kW (trójfazowej) Ford Mustang Mach-E w wersji z najpotężniejszym akumulatorem o pojemności 98 kWh podłączony wieczorem do ładowania, rano będzie w pełni gotowy do dalszej drogi z pełnym zasięgiem, który – przypomnijmy – wynosi nawet do 610 km.

Kolejną zaletą wybranych ładowarek do samochodu elektrycznego typu wallbox są funkcje komunikacyjne i umożliwiające automatyzację procesu ładowania baterii. Na przykład wspomniane ładowarki Ford Connected Wallbox wyposażone są w bezprzewodowy interfejs komunikacyjny Bluetooth i WiFi, dzięki czemu w każdej chwili użytkownik za pośrednictwem aplikacji mobilnej może połączyć zainstalowaną ładowarkę Ford Connected Wallbox z usługą FordPass, co umożliwia zdalny dostęp zarówno do pojazdu, jak i wielu funkcji ułatwiających zdalną kontrolę procesu ładowania, sprawdzanie mocy ładowania, stanu baterii, czy zarzadzanie harmonogramem ładowania. To ostatnie ma szczególne znaczenie w sytuacji, gdy płacimy za prąd w rozliczeniu dwutaryfowym. Można wtedy tak zaplanować ładowanie, by auto faktycznie czerpało energię tylko w godzinach, gdy prąd jest tańszy. To pozwala jeszcze bardziej zredukować koszty eksploatacji auta elektrycznego czy hybrydy plug-in.

 

STACJA ŁADOWANIA CZY ŁADOWARKA WALLBOX?

Publiczne stacje ładowania to infrastruktura szczególnie użyteczna w sytuacji, gdy planujemy dalszy wyjazd samochodem elektrycznym. Owszem, takie ładowarki dysponują mocami nieosiągalnymi w instalacjach domowych (np. 50 kW, 100 kW i więcej). Jednak w przypadku, gdy użytkujemy samochód głównie na krótszych trasach, załatwiając nasze codzienne sprawy, zdecydowanie optymalnym sposobem ładowania samochodu jest ładowanie we własnym domu lub garażu. Jest to najtańszy sposób pozyskiwania energii napędowej dla pojazdu elektrycznego. Korzystanie z publicznych, szybkich stacji ładowania jest zawsze droższe od ładowania domowego.

 

ZAMIAST PODSUMOWANIA – KILKA SŁÓW O FORMALNOŚCIACH

Na koniec jeszcze kilka słów na temat formalności o jakie powinniśmy zadbać planując zakup domowej stacji ładowania. W przypadku gdy mamy dom jednorodzinny z trójfazową instalacją elektryczną nie są potrzebne żadne formalności. Po prostu zamawiamy wallboksa i ewentualnie usługę jego instalacji. Nieco trudniej jest w sytuacji, gdy dysponujemy własnym miejscem np. w garażu podziemnym budynku wielorodzinnego. W takim przypadku najpierw powinniśmy uzyskać od zarządcy budynku informację na temat technicznej możliwości instalacji i eksploatacji prywatnej ładowarki typu wallbox. Powinniśmy również ustalić jakie mogą być parametry ładowarki i wskazać miejsce jej instalacji wraz z zakresem prac niezbędnych do jej podłączenia. Następnie składamy formalny wniosek o zgodę na instalację ładowarki wraz z ustaleniem zasad odczytu podlicznika i rozliczania energii elektrycznej. Uzyskanie odpowiedzi na wniosek zależy od formy własności. W przypadku wspólnot mieszkaniowych zgoda na taką instalację musi być podjęta w drodze uchwały właścicieli, a w spółdzielniach mieszkaniowych czy budynkach komunalnych zgoda wynika z decyzji zarządu spółdzielni lub zarządcy nieruchomości komunalnej. Jeżeli taka zgoda zostanie wydana, a budynek nie znajduje się w rejestrze zabytków, można przystąpić do właściwych prac instalacyjnych, których koszty ponosi oczywiście osoba zainteresowana instalacją ładowarki.

PRZECZYTAJ TAKŻE: