ZWYKŁA HYBRYDA CZY HYBRYDA PLUG-IN? SPRAWDŹ, KTÓRA TECHNOLOGIA HYBRYDOWA JEST DLA CIEBIE

 

Napęd hybrydowy to sprawdzona technologia, która stała się istotnym aspektem wdrażania standardów elektromobilności. Wykorzystuje dwa rodzaje silników - spalinowy i elektryczny, które mogą pracować w tym samym momencie lub na przemian. Jest ekologiczna i opłacalna. Generuje minimalne koszty, chroni silnik spalinowy przed nadmiernym obciążeniem podczas ruszania i przyspieszania, zapewniając przy tym niższą emisję CO2 oraz niezwykłą dynamikę prowadzenia. Zastanawiasz się, który rodzaj napędu hybrydowego będzie dla ciebie najlepszym wyborem? Przekonaj się o zaletach dwóch najpopularniejszych rodzajów hybryd – samoładującej się (HEV) oraz typu plug-in (PHEV). 

Nasz wirtualny konfigurator pomoże ci w wyborze. Dowiedz się więcej:

https://www.ford.pl/oferta/znajdz/samochody-elektryczne

W związku z rosnącymi cenami paliw i zaostrzającymi się normami emisji gazów cieplarnianych, współczesna motoryzacja opiera się na ekonomicznych konstrukcjach napędowych, które mają zastosowanie w samochodach hybrydowych. Jednym z pierwszych sposobów na obniżanie emisji toksyn do środowiska stał się tzw. "downsizing", czyli wprowadzanie doładowanych silników o mniejszych pojemnościach skokowych. Jednak rozwiązaniem, które w największy możliwy sposób pozwoliło na ograniczenie zarówno zużycia paliwa, jak i emisji gazów wylotowych w ruchu miejskim (oprócz samochodów w pełni elektrycznych), stał się hybrydowy napęd spalinowo-elektryczny.

Wykorzystanie silnika spalinowego o mniejszej mocy stało się możliwe dzięki pokryciu zapotrzebowania energii przez wykorzystanie jako źródła mocy energii elektrycznej. Nic więc dziwnego, że obecnie to właśnie napęd hybrydowy, tuż obok elektrycznego, pozostaje najbardziej ekonomicznym i najpopularniejszym napędem na rynku. Do jego zalet zalicza się optymalne wykorzystanie potencjału silnika spalinowego w miejskim cyklu jazdy, odzysk energii z hamowania oraz możliwość jazdy w trybie czysto elektrycznym. Czas przyjrzeć mu się bliżej!

Ford Explorer

CZYM JEST „HYBRYDA”?

Napędem hybrydowym nazywamy układ współdziałania co najmniej dwóch oddzielnych napędów wykorzystujących silnik spalinowy i elektryczny. Do niewątpliwych zalet silników elektrycznych zalicza się cichobieżność, bardzo dobrą dynamikę, dostępność wysokiego momentu napędowego już przy niskich prędkościach obrotowych oraz bardzo dobrą proporcję masy i wielkości do mocy. Potencjał silnika elektrycznego jest wykorzystywany także w samochodach hybrydowych - pozwala na doskonałe przyspieszenie, redukcję hałasu oraz w przypadku hybryd z wtyczką (Plug-In Hybrid) całkowicie bezemisyjną jazdę na określonym dystansie.  

Nie sposób zapomnieć o jeszcze jednej z zalet, mianowicie - zminimalizowaniu zużycia paliwa w napędach hybrydowych, polegające na wykorzystaniu silnika spalinowego w jego najefektywniejszym zakresie pracy oraz odzysku energii z hamowania. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu silnika elektrycznego jako dodatkowego źródła energii w strefie niskiego oraz wysokiego zapotrzebowania mocy. Układ sterujący pracą napędu hybrydowego wykorzystuje algorytm, który uwzględnia szereg parametrów pracy układu. Przepływ energii w układzie jest zależny w głównej mierze od poziomu naładowania akumulatorów. Jeśli jest on za niski, pojazd nie będzie mógł poruszać się w trybie elektrycznym lub mieszanym. Algorytm bierze pod uwagę właściwości użytkowe baterii, utrzymując minimalny poziom naładowania, jednocześnie zabezpieczając ją przed nadmiernym rozładowaniem i utratą żywotności.

Marka Ford aktywnie wspiera rozwój elektromobilności posiadając w swojej ofercie samochody hybrydowe o różnym stopniu zaawansowania. Na drodze do zerowej emisji Ford postawił na kompleksową hybrydyzację najpopularniejszych modeli, jak chociażby Fiesta, Focus, Puma, Kuga czy Explorer. Wprowadzenie do oferty zelektryfikowanej gamy modelowej to nie tylko sposób na spełnienie unijnych norm, ale przede wszystkim misja umożliwiająca kierowcom zrównoważone przejście od motoryzacji spalinowej do elektrycznej.

 

HEV – KLASYCZNA HYBRYDA

Hybrydy klasyfikuje się ze względu na stopień zaawansowania użytej technologii hybrydowej. Klasyczne hybrydy (HEV - Hybrid Electric Vehicle) są wyposażone w niewielką jednostkę elektryczną. W pełnej hybrydzie silnik elektryczny pełni funkcję wspomagania jednostki spalinowej w trakcie przyspieszania, a przy niewielkich prędkościach może nawet samodzielnie napędzać pojazd. Dzięki takiemu wsparciu jednostka spalinowa pracuje rzadziej i mniej intensywnie. Dodatkowym atutem tego rodzaju napędu jest odzysk energii elektrycznej podczas hamowania (tzw. rekuperacja), co powoduje, że do użytkowania hybrydy HEV nie ma konieczności ładowania baterii z zewnętrznego źródła zasilania. Baterie są doładowywane za pomocą systemów hamowania rekuperacyjnego oraz energią z silnika. Systemy hamowania rekuperacyjnego konwertują energię cieplną powstałą podczas hamowania pojazdu (traconą w konwencjonalnych pojazdach) w energię elektryczną, oraz wydłużają żywotność układu hamulcowego. Zatem pełna, samoładująca się hybryda to rozwiązanie dla tych, którzy pragną pełnej swobody w użytkowania pojazdu i nie chcą zaprzątać sobie głowy kwestią ograniczonego zasięgu EV czy rozładowania baterii.

Ford Kuga PHEV

PHEV – HYBRYDA PLUG-IN

Hybrydy Plug-In (PHEV - Plug-In Hybrid Electric Vehicle) to jak sama nazwa wskazuje hybrydy z wtyczką, nazywane także "półelektrykami", ponieważ są swojego rodzaju pomostem pomiędzy praktycznością auta spalinowego a ekologicznością pojazdu w pełni zeroemisyjnego. Są wyposażone w znacznie większe akumulatory niż hybrydy HEV, co pozwala im na pokonywanie nawet kilkudziesięciu kilometrów wyłącznie na napędzie elektrycznym, czyli całkowicie bezemisyjnie. Dla przykładu, legendarny Ford Explorer Plug-In Hybrid jest w stanie pokonać na prądzie dystans 48 km, a Ford Kuga w tej samej wersji napędu hybrydowego nawet 88 km w cyklu miejskim. Co ważne, obie wartości stanowią wystarczający zasięg dla codziennej jazdy. Samochód z napędem plug-in hybrid może oferować większy zasięg niż auta spalinowe, a połączenie dwóch mocnych silników zapewnia mu wysokie osiągi. Użytkując hybrydę z wtyczką trzeba mieć na względzie regularne ładowanie wysokonapięciowego akumulatora. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że jego ładowanie jest proste jak ładowanie smartfonu - łatwo dostępne, szybkie i proste. Infrastruktura ładowania cały czas sukcesywnie się rozwija, a dzięki możliwości zamontowania w domu kompaktowej ładowarki ściennej, czyli tzw. wallboxa, hybrydę plug-in z powodzeniem można wygodnie ładować w domu.

 

HYBRYDA CZY HYBRYDA PLUG-IN - CO WYBRAĆ?

Jedną z największych zalet napędu hybrydowego jest jego wydajność. Każdy rodzaj napędu hybrydowego zużywa mniej paliwa niż samochody z napędem konwencjonalnym. Na korzyść hybryd przemawia także niezawodność konstrukcji oraz wolniejsze zużywanie części eksploatacyjnych, jak klocki hamulcowe i tarcze za sprawą rekuperacji. Hybryda HEV pozwala na znaczną redukcję spalania podczas codziennej jazdy, szczególnie w warunkach miejskich. Z kolei wariant plug-in daje możliwość jazdy z wykorzystaniem wyłącznie silnika elektrycznego, przez co bliżej mu to elektryka. Pełna hybryda (HEV) jest bezobsługowa - kierowca nie musi martwić się o ładowanie podczas podróży, natomiast wersja z wtyczką (PHEV) choć wymaga regularnego doładowywania z zewnętrznych źródeł energii, oferuje w zamian możliwość bezemisyjnej jazdy na co dzień, a tym samym większe oszczędności.

Ford Kuga ST Line Plug-In Hybrid

Samochody hybrydowe, zarówno HEV i PHEV to idealny wybór do miasta, choć na trasie radzą sobie równie dobrze – niewielkie spalanie jest możliwie dzięki utrzymywaniu silnika benzynowego w optymalnym zakresie obrotów. Jednak to w ruchu miejskim najlepiej widać korzyści płynące z zastosowania napędu hybrydowego. Jazda w korkach, z zatrzymywaniem się na światłach pozwala na efektywne odzyskiwanie energii podczas hamowania i ładowanie akumulatora zasilającego jednostkę elektryczną. Po osiągnięciu typowo miejskich prędkości hybryda nie wymaga wiele mocy, a zużycie energii jest nieduże. To z kolei, w przypadku hybryd typu plug-in, pozwala na poruszanie się w trybie czysto elektrycznym, podczas którego nie zużywa się ani kropli paliwa.

CO JEST BARDZIEJ EKO? HYBRYDA CZY HYBRYDA PLUG-IN?

Wyniki badań emisji zanieczyszczeń samochodów z napędem hybrydowym są bardzo korzystne - oba rodzaju napędu hybrydowego są jednakowo ekologiczne. Niewątpliwą zaletą samochodów hybrydowych jest niskie spalanie, która przekłada się na mniejszą emisję spalin. Dodatkowym atutem jest możliwość bezemisyjnego poruszania się wyłącznie na napędzie elektrycznym, co zostaje nie do przeceniania podczas jazdy w miastach - także tych, które borykają się ze smogiem.

Samochody hybrydowe w rekordowym tempie przejmują rynek motoryzacyjny. W związku z ograniczeniami emisji CO2 przyjętymi przez Parlament Europejski, a także zwiększającym się udziałem energii ze źródeł odnawialnych, samochody z napędem alternatywnym mają przed sobą ciekawą perspektywę rozwoju. Mając na uwadze stały rozwój technologii magazynowania prądu, największy potencjał będą miały pojazdy z napędem elektrycznym. Choć w dalszej perspektywie czasu samochody hybrydowe zostaną całkowicie wyparte przez pojazdy w pełni elektryczne, warto podkreślić, że na ten moment technologia napędu hybrydowego przynosi kierowcom obiecywane oszczędności, zmniejsza emisję szkodliwych substancji do atmosfery i jest nieoceniona na drodze ku pełnej elektromobilności. Zatem którą hybrydę wybierasz?

PRZECZYTAJ TAKŻE: