CZYM JEST „HYBRYDA”?
Napędem hybrydowym nazywamy układ współdziałania co najmniej dwóch oddzielnych napędów wykorzystujących silnik spalinowy i elektryczny. Do niewątpliwych zalet silników elektrycznych zalicza się cichobieżność, bardzo dobrą dynamikę, dostępność wysokiego momentu napędowego już przy niskich prędkościach obrotowych oraz bardzo dobrą proporcję masy i wielkości do mocy. Potencjał silnika elektrycznego jest wykorzystywany także w samochodach hybrydowych - pozwala na doskonałe przyspieszenie, redukcję hałasu oraz w przypadku hybryd z wtyczką (Plug-In Hybrid) całkowicie bezemisyjną jazdę na określonym dystansie.
Nie sposób zapomnieć o jeszcze jednej z zalet, mianowicie - zminimalizowaniu zużycia paliwa w napędach hybrydowych, polegające na wykorzystaniu silnika spalinowego w jego najefektywniejszym zakresie pracy oraz odzysku energii z hamowania. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu silnika elektrycznego jako dodatkowego źródła energii w strefie niskiego oraz wysokiego zapotrzebowania mocy. Układ sterujący pracą napędu hybrydowego wykorzystuje algorytm, który uwzględnia szereg parametrów pracy układu. Przepływ energii w układzie jest zależny w głównej mierze od poziomu naładowania akumulatorów. Jeśli jest on za niski, pojazd nie będzie mógł poruszać się w trybie elektrycznym lub mieszanym. Algorytm bierze pod uwagę właściwości użytkowe baterii, utrzymując minimalny poziom naładowania, jednocześnie zabezpieczając ją przed nadmiernym rozładowaniem i utratą żywotności.
Marka Ford aktywnie wspiera rozwój elektromobilności posiadając w swojej ofercie samochody hybrydowe o różnym stopniu zaawansowania. Na drodze do zerowej emisji Ford postawił na kompleksową hybrydyzację najpopularniejszych modeli, jak chociażby Fiesta, Focus, Puma, Kuga czy Explorer. Wprowadzenie do oferty zelektryfikowanej gamy modelowej to nie tylko sposób na spełnienie unijnych norm, ale przede wszystkim misja umożliwiająca kierowcom zrównoważone przejście od motoryzacji spalinowej do elektrycznej.
HEV – KLASYCZNA HYBRYDA
Hybrydy klasyfikuje się ze względu na stopień zaawansowania użytej technologii hybrydowej. Klasyczne hybrydy (HEV - Hybrid Electric Vehicle) są wyposażone w niewielką jednostkę elektryczną. W pełnej hybrydzie silnik elektryczny pełni funkcję wspomagania jednostki spalinowej w trakcie przyspieszania, a przy niewielkich prędkościach może nawet samodzielnie napędzać pojazd. Dzięki takiemu wsparciu jednostka spalinowa pracuje rzadziej i mniej intensywnie. Dodatkowym atutem tego rodzaju napędu jest odzysk energii elektrycznej podczas hamowania (tzw. rekuperacja), co powoduje, że do użytkowania hybrydy HEV nie ma konieczności ładowania baterii z zewnętrznego źródła zasilania. Baterie są doładowywane za pomocą systemów hamowania rekuperacyjnego oraz energią z silnika. Systemy hamowania rekuperacyjnego konwertują energię cieplną powstałą podczas hamowania pojazdu (traconą w konwencjonalnych pojazdach) w energię elektryczną, oraz wydłużają żywotność układu hamulcowego. Zatem pełna, samoładująca się hybryda to rozwiązanie dla tych, którzy pragną pełnej swobody w użytkowania pojazdu i nie chcą zaprzątać sobie głowy kwestią ograniczonego zasięgu EV czy rozładowania baterii.