Home > Serwis > Informacje i pomoc > Porady i wskazówki
Grey Ford Transit Connect parked

Porady i wskazówki

Witamy w tej części naszej strony internetowej, która poświęcona jest radom i wskazówkom dla właścicieli samochodów marki Ford. Umieściliśmy tu również informacje na temat oferowanych przez nas usług specjalistycznych, z których mogą korzystać posiadacze Forda.

Nikt nie zna się lepiej na obsłudze i naprawie Twojego Forda niż nasi specjalnie wyszkoleni technicy. Jest jednak pewna liczba czynności, które sam możesz wykonać, a które przyczynią się zarówno do zwiększenia bezpieczeństwa i niezawodności Twojego pojazdu, jak i jego długiej i bezawaryjnej żywotności.

  • Witamy w tej części naszej strony internetowej, która poświęcona jest radom i wskazówkom dla właścicieli samochodów marki Ford. Umieściliśmy tu również informacje na temat oferowanych przez nas usług specjalistycznych, z których mogą korzystać posiadacze Forda.

    Nikt nie zna się lepiej na obsłudze i naprawie Twojego Forda niż nasi specjalnie wyszkoleni technicy. Jest jednak pewna liczba czynności, które sam możesz wykonać, a które przyczynią się zarówno do zwiększenia bezpieczeństwa i niezawodności Twojego pojazdu, jak i jego długiej i bezawaryjnej żywotności.

    Opony
    • Sprawdź, jaka powinna być prawidłowa wartość ciśnienia w oponach Twojego samochodu. Wartość tę kontroluj przynajmniej raz na dwa tygodnie za pomocą własnego ciśnieniomierza (dobrej jakości) lub ciśnieniomierzy dostępnych na stacjach benzynowych.
    • Sprawdzaj, czy na ściankach bocznych opon nie ma uszkodzeń. Jeśli którakolwiek opona stale wymaga dopompowywania, oznacza to, że najprawdopodobniej jest uszkodzona.
    • Pamiętaj, aby sprawdzać stan koła zapasowego.
    Zestaw podstawowych narzędzi do obsługi samochodu
    • Sprawdź w instrukcji obsługi pojazdu, w którym miejscu w samochodzie umieszczone zostały podstawowe narzędzia niezbędne do obsługi pojazdu. W skład narzędzi powinny wchodzić przynajmniej podnośnik do samochodu oraz klucze do zdejmowania koła.
    • Zapoznaj się z miejscami wyznaczonymi do przyłożenia podnośnika, pozwalającymi na bezpieczne podniesienie samochodu.
    • Jeżeli do kół zastosowane zostały śruby blokujące, sprawdź, czy w Twoim zestawie znajduje się odpowiedni klucz do ich odkręcania.
    Olej silnikowy
    • Sprawdzaj poziom oleju przynajmniej raz na dwa tygodnie oraz każdorazowo przed dłuższą podróżą.
    • Pamiętaj o zmianie oleju i flitrów olejowych w zalecanych odstępach czasu.
    • Duże zużycie oleju może oznaczać usterkę silnika.
    Płyn chłodzący
    • Systematycznie sprawdzaj i w razie potrzeby uzupełniaj poziom płynu chłodzącego – pamiętaj, taka kontrola ma sens wyłącznie wtedy, gdy silnik jest zimny.
    • Przed nadejściem zimy należy skontrolować stężenie niezamarzającego płynu chłodzącego.
    • Płyn niezamarzający nie tylko zabezpiecza układ chłodzenia przed zamarznięciem, lecz również zapobiega wewnętrznej korozji układu chłodzenia. Jest więc istotne, by stosować go przez cały rok, a nie tylko zimą. 
    Wycieraczki
    • Pióra wycieraczek z czasem zużywają się i wówczas mogą brudzić szybę. Zabrudzona przednia szyba może być natomiast przyczyną kolizji drogowej.
    • Aby wycieraczki pomagały nam, a nie szkodziły, podczas jazdy w deszczu - zmieniaj pióra wycieraczek przynajmniej raz w roku.
    Spryskiwanie przedniej szyby
    • Systematycznie sprawdzaj i uzupełniaj poziom płynu do spryskiwaczy.
    • Zarówno zimą, jak i latem korzystaj z płynów dobrej jakości - sama woda nie tylko nie będzie w stanie oczyścić szyby z zanieczyszczeń drogowych, ale też zimą zamarznie na szybie.
    Przednia szyba
    • Regularnie sprawdzaj stan przedniej i tylnej szyby pod kątem uszkodzeń spowodowanych przez kamienie czy odpryski skalne. Pękniętą lub uszkodzoną w inny sposób szybę wymieniaj tak szybko, jak to możliwe (dostępne są specjalistyczne naprawy w systemie SMART).
    • Każde uszkodzenie może ograniczać widoczność lub odwracać uwagę kierowcy od drogi.
    • Drobne uszkodzenia i pęknięcia mogą się powiększyć, prowadząc do rozbicia szyby.
    Światła
    • Co tydzień sprawdzaj wszystkie światła. Nie zapominaj o kierunkowskazach, światłach hamulcowych i przeciwmgielnych.
    • Systematycznie czyść wszystkie reflektory i lampy. W czasie złej pogody przecieraj je wilgotną ściereczką podczas postojów.
    Układ wspomagania kierownicy
    • Pamiętaj, że poziom płynu do układu wspomagania kierownicy powinien być kontrolowany podczas każdego przeglądu. Sam sprawdzaj go raz w miesiącu.
    • Poziom płynu uzupełniaj wyłącznie odpowiednim płynem podanym w instrukcji obsługi Twojego pojazdu. 
    Nadwozie
    • Staraj się bezzwłocznie naprawiać wszelkiego rodzaju uszkodzenia nadwozia, by zapobiec jego korozji.
    • Wszystkie samochody objęte są dodatkową gwarancją na perforację korozyjną, która wymaga dorocznych kontroli u Autoryzowanego Dealera Forda. Upewnij się, że poprzedni właściciel prowadził pełny opis obsługi pojazdu.

     

    *Przed przystąpieniem do jakichkolwiek czynności obsługowych zapoznaj się uważnie z instrukcją obsługi samochodu lub skonsultuj się ze specjalistą.

  • Każdego roku przepisy dotyczące zmotoryzowanych są coraz bardziej surowe. Przy coraz liczniejszych regulacjach prawnych oraz wzrastającej liczbie policyjnych kamer i radarów gwałtownie rośnie możliwość przypadkowego nawet złamania przepisów ruchu drogowego. Ponieważ 95% wszystkich wypadków samochodowych jest spowodowanych błędem człowieka, bezpieczna jazda jest sprawą najwyższej wagi.

    Na autostradzie lub drodze ekspresowej
    • Zjedź na utwardzone pobocze i zaparkuj z dala od głównych pasów drogi. Jeśli nie masz telefonu komórkowego, opuść pojazd przez drzwi pasażera (zabierając ze sobą dzieci, jeśli z Tobą podróżują) i znajdź najbliższy awaryjny aparat telefoniczny.
    • Strzałki na znakach umieszczonych na poboczu wskazują kierunek do najbliższego awaryjnego telefonu, który nie powinien znajdować się dalej niż 800 m.
    • Kiedy rozmawiasz przez telefon, stój twarzą zwróconą w kierunku nadjeżdżających pojazdów.
    • Awaryjny telefon połączy Cię z policją. Podaj im:
                o dokładne miejsce zdarzenia,
                o markę i model samochodu oraz numer rejestracyjny,
                o charakter problemu,
                o czy jesteś sam z małymi dziećmi, 
                o swój numer polisy TU lub numer kontaktowy do FordPomoc (podając także numer VIN pojazdu) - z prośbą o zgłoszenie awarii.
    • Jeśli nie dysponujesz tymi wszystkimi informacjami, nie martw się, pomoc i tak zostanie Ci udzielona.
    • Wróć do swojego samochodu, ale nie wsiadaj do niego (chyba że nie czujesz się bezpiecznie). Pamiętaj, że na poboczu dochodzi do znacznej liczby tragicznych w skutkach wypadków. Jeśli nie czujesz się bezpieczny, wsiądź do samochodu, usiądź w fotelu po stronie pasażera, zapnij pas bezpieczeństwa i zablokuj wszystkie drzwi.
    Na innych typach dróg
    • Jeśli zdarzy Ci się awaria samochodu, staraj się zatrzymać się tam, gdzie są ludzie (łatwiej będzie Ci uzyskać pomoc, chociażby informację o najbliższym aparacie telefonicznym - jeżeli nie posiadasz telefonu komórkowego).
    • Jeżeli jednak awaria samochodu zdarzyła się poza terenem zabudowanym i jesteś pozostawiony samemu sobie, odradzamy łapanie tzw. okazji i korzystanie z propozycji oferowanej przez przejeżdżających kierowców pomocy.
    • Jeśli to tyko możliwe, postaraj się, by Twój samochód nie blokował ruchu pojazdów, po czym włącz światła ostrzegawcze i podnieś maskę samochodu.
    • Za pomocą telefonu komórkowego lub najbliższego telefonu publicznego powiadom o zdarzeniu przedstawiciela swojego towarzystwa ubezpieczeniowego lub FordPomoc. Podaj informacje na temat miejsca zdarzenia, samochodu, przyczyny awarii, numeru polisy (jeżeli dzwonisz do TU) lub numeru VIN samochodu (jeżeli dzwonisz do FordPomoc). Powinieneś też powiedzieć, czy jesteś sam, czy w odległym i odludnym miejscu, oraz, że np. nie czujesz się bezpiecznie.
    • Wróć do samochodu i pozostań wewnątrz pojazdu, chyba że istnieje niebezpieczeństwo kolizji drogowej.
    Droga hamowania

    Zachowaj dystans co najmniej 25 m między Tobą a samochodem z przodu, nawet przy małych prędkościach w dobrych warunkach drogowych. Staraj się zawsze stosować zasadę dwóch sekund, szczególnie podczas jazdy na autostradach i trasach szybkiego ruchu. Przyjrzyj się, kiedy pojazd przed Tobą mija jakiś obiekt na poboczu, po czym odlicz dwie sekundy. Jeżeli minąłeś ten sam obiekt przed skończeniem odliczania, to znaczy, że jesteś za blisko.

    Pamiętaj – pojazd jadący z prędkością 50 km/h pokonuje 13 m w ciągu sekundy!

  • Gdy zdarza się najgorsze i stajesz się uczestnikiem wypadku, skorzystaj z naszego internetowego formularza zgłoszenia wypadku - do pobrania - by zanotować świeże jeszcze w Twej pamięci szczegóły zdarzenia. Zawsze jednak zachowuj wszystkie oryginalne notatki i oświadczenia jako świadectwa dowodowe.

    Co powinienem zrobić w razie wypadku?
    • Natychmiast zatrzymać się i zjechać na pobocze drogi;
    • włączyć światła awaryjne i w odpowiedniej odległości ustawić trójkąt ostrzegawczy (w zależności od drogi, na której zdarzył się wypadek – w odległości 100 m na autostradzie lub drodze ekspresowej, 30–50 m poza obszarem zabudowanym lub bezpośrednio za miejscem wypadku na obszarze zabudowanym);
    • jeżeli w wyniku wypadku ktoś odniósł obrażenia, należy bezzwłocznie zawiadomić pogotowie ratunkowe i policję. Osobę ranną można przemieszczać tylko wówczas, gdy jest to niezbędne dla jej bezpieczeństwa - żadna z osób uczestniczących w wypadku (łącznie z pasażerami) nie może opuszczać miejsca wypadku, chyba że w celu otrzymania pierwszej pomocy lub wezwania pogotowia ratunkowego i policji;
    • wszystkie strony wypadku powinny przekazać swoje dane osobowe, pełne imię i nazwisko, adres i numer telefonu. Kierowca powinien też przekazać dane osobowe właściciela pojazdu oraz nazwę ubezpieczyciela. Pamiętaj także o spisaniu nazwisk świadków wypadku. Jeśli to możliwe, zrób zdjęcie miejsca wypadku lub narysuj jego szkic sytuacyjny;
    • jeśli uszkodzenia pojazdu były niewielkie, należy oczyścić miejsce wypadku i zabrać z niego samochody. Jeśli Twój samochód wymaga holowania, skontaktuj się z Centrum Alarmowym Assistance pod całodobowym numerem telefonu Ford OneCall +48 22 522 27 27. Poproś o odholowanie Twojego pojazdu do Dealera Forda;
    • jeżeli na miejscu zdarzenia nie ma drugiego kierowcy (np. w czasie wypadku na parkingu), poczekaj na miejscu przynajmniej 30 min. Jeśli w tym czasie kierowca nie wróci, zostaw na jego samochodzie wiadomość zawierającą Twoje dane i zgłoś zdarzenie na najbliższym posterunku policji;
    • zgłoś zdarzenie w swoim towarzystwie ubezpieczeniowym lub w towarzystwie ubezpieczeniowym sprawcy wypadku (nawet wówczas, gdy do wypadku doszło nie z Twojej winy);
    • warto zawsze mieć w samochodzie formularz oświadczenia sprawcy kolizji, który ułatwi Ci uzyskanie wszystkich niezbędnych informacji do likwidacji szkody komunikacyjnej w przypadku jej zaistnienia. Formularz możesz pobrać, klikając w link poniżej. Pobierz formularz zgłoszenia wypadku Forda, wydrukuj go i przechowuj w schowku w samochodzie. Ma on wypełnione nagłówki wszystkich najważniejszych informacji, które powinieneś zgromadzić w razie wypadku, łącznie z użytecznymi radami dotyczącymi postępowania na miejscu wypadku oraz późniejszej naprawy Twojego Forda.

     
    Pobierz formularz zgłoszenia wypadku (PDF 3 MB)

Top