JAK MOŻEMY CI POMÓC?

Home > Świat Forda > O firmie > Ford Blog > Ładowanie samochodu elektrycznego lub hybrydy plug-in w domu
Ford Mustang Mach-E

15 marca, 2022

Ładowanie hybrydy plug-in lub auta elektrycznego w domu – dowiedz się jak robić to bezpiecznie i skutecznie

Liczba zelektryfikowanych samochodów jeżdżących po ulicach stale się zwiększa. Do października 2021 w Polsce zarejestrowanych zostało ponad 10 tys. nowych samochodów elektrycznych, lub z silnikami hybrydowymi typu plug-in . Dzięki rozwojowi fotowoltaiki, wielu właścicieli domów wyposażonych w takie rozwiązanie, decyduje się na zakup auta elektrycznego wraz z łądowarkami domowymi wallbox, aby jeszcze bardziej obniżyć koszty eksploatacji. Dowiedz się jak bezpiecznie ładować elektryczne auto w domu.

Oprócz wciąż dostępnych darmowych punktów ładowanie samochodu elektrycznego lub zelektryfikowanego (hybrydy plug-in) we własnym domu, to najbardziej opłacalny i efektywny sposób dostarczenia energii do układu napędowego samochodu wyposażonego w silnik elektryczny. Każdy, komu zależy na oszczędnej i bezpiecznej eksploatacji własnego samochodu elektrycznego lub zelektryfikowanego powinien poznać wszelkie niuanse związane z ładowaniem samochodu we własnym domu lub garażu.

 

Typy ładowania pojazdów elektrycznych – dowiedz się więcej!

Zacznijmy od przyjrzenia się gniazdkom i wtyczkom spotykanym najczęściej w samochodach z silnikami elektrycznymi: hybrydach plug-in (takich jak np. Ford Kuga PHEV i Ford Explorer PHEV), czy  autach wyłącznie z elektrycznym napędem (tutaj doskonałym przykładem jest Ford Mustang Mach-E).

W Europie najczęściej spotyka się dwa typy ładowania aut elektrycznych i skojarzone z nimi konkretne rodzaje gniazd i wtyczek ładowania. Ładowanie realizowane jest prądem przemiennym (AC) oraz stałym (DC).

Prąd przemienny i złącze Typ 2

Do ładowania auta elektrycznego i zelektryfikowanego prądem przemiennym (AC) najczęściej wykorzystuje się w Europie gniazdo Typ 2.
W ten właśnie tym gniazd wyposażone są samochody marki Ford z napędem hybrydowym plug-in, np. Ford Kuga PHEV, Ford Explorer PHEV oraz elektrycznym Ford Mustang Mach-E.

Zgodnie z normą IEC 62196-2, złącze Typ 2 umożliwia ładowanie pojazdów z silnikiem elektrycznym i akumulatorem trakcyjnym prądem przemiennym zarówno jednofazowym, jak i trójfazowym. Norma definiuje maksymalne natężenie prądu na poziomie 32 A oraz napięcie nie większe niż 250 V przy prądzie jednofazowym oraz 480 V przy prądzie trójfazowym.

Oznacza to, że w polskich warunkach teoretyczna maksymalna moc ładowania prądem przemiennym jednofazowym wynosi 7,36 kW, co odpowiada wartości napięcia 230 V oraz natężenia 32 A (230 x 32 = 7360). Natomiast maksymalna, teoretyczna moc ładowania prądem przemiennym trójfazowym wynosi 22 kW, co odpowiada wartości napięcia 3 x 230 V oraz natężenia 32 A (3 x 230 x 32 = 22 080).

Prąd stały i złącze Typ 2 CCS

Przy ładowaniu prądem stałym konwersja prądu z sieci energetycznej (prądu przemiennego) na prąd stały odbywa się w publicznej stacji ładowania prądem stałym, a do pojazdu elektrycznego trafia już bezpośrednio prąd stały kumulujący energię gromadzoną w akumulatorze trakcyjnym.

W Europie powszechny jest standard złącza Typ 2 CCS (Combined Charging System). Obecność takiego złącza w danym modelu (w takie gniazdo wyposażony jest np. w pełni elektryczny Ford Mustang Mach-E) oznacza, że dany pojazd możemy ładować także prądem stałym z publicznych ładowarek. Biorąc pod uwagę parametry obciążenia styków złącza stałoprądowego, teoretyczna, maksymalna moc przekazywana za pośrednictwem tego typu złącza może sięgać nawet 500 kW.

Jednak w kontekście ładowania samochodu z silnikiem elektrycznym w domu warto pamiętać, że w domach nie jest dostępna możliwość ładowania prądem stałym. Bez względu na to, czy chcemy ładować nasz pojazd w domu, czy w zelektryfikowanym garażu, do naszej dyspozycji jest wyłącznie prąd przemienny. Jednakże złącze Typ 2 CCS obecne np. w Fordzie Mustangu Mach-E umożliwia ładowanie danego auta zarówno prądem stałym, jak i zmiennym. Głównie dlatego, że część styków złącza Type 2 CCS pokrywa się ze stykami złącza Typ 2 dla prądu przemiennego.

Ford charging port detail

 

Ładowanie auta z gniazdka w domu lub w garażu

Największą zaletą aut z napędem elektrycznym jest fakt, że można je naładować praktycznie z każdego gniazdka elektrycznego. Jednofazowe gniazdko 230 V to coś, co dziś znajduje się w absolutnie każdym domu (ciekawostka: ostatnią polską wieś zelektryfikowano
w latach 80-tych ubiegłego wieku – dziś dostęp do prądu mają wszyscy Polacy). Prąd z gniazdka jest też nadal stosunkowo tani (zwłaszcza na tle cen paliw) - średnia cena za 1 kWh w Polsce to obecnie 0,63 zł (wartość ta uwzględnia opłaty za dystrybucję i cenę samej energii elektrycznej). Oznacza to, że np. zużywający średnio (wg WLTP) 18,7 kWh energii na 100 km Ford Mustang Mach-E okazuje się być niezwykle tanim w eksploatacji autem! Przejechanie dystansu 100 km energią z domowego gniazdka kosztuje zaledwie niecałe 12 zł.
To 2 litry paliwa, według dzisiejszych cen.

Ładowanie z gniazdka obniża też koszt jazdy hybrydami plug-in. Np. Ford Kuga PHEV jest w stanie przejechać na samym prądzie nawet do 57 km (i do 68 km w mieście), co znacząco wpływa na obniżenie kosztów paliwa, zwłaszcza podczas pokonywaniu dystansu z domu do pracy w obrębie jednego miasta.

Jak ładować auto ze zwykłego gniazdka? Odpowiedź może się wydać trywialna, ale wystarczy… podłączyć wtyczkę. Auta elektryczne
i zelektryfikowane Forda wyposażane są w pokładowe ładowarki oraz kabel umożliwiający podłączenie samochodu do zwykłego gniazdka 230 V, niezależnie od tego, gdzie je znajdziemy. Wpinamy kabel z jednej strony do zwykłego gniazdka, z drugiej do złącza Type 2 w pojeździe
i proces ładowania rozpoczyna się automatycznie.

Minusem ładowania ze zwykłego gniazdka jest czas tego ładowania, ale to minus pozorny. Wiele osób popełnia błąd przekładając czas tankowania na czas ładowania auta elektrycznego i zelektryfikowanego. Tymczasem należy zmienić podejście. Jak wspomnieliśmy, gniazdka elektryczne są wszędzie. Parkując auto w domu możesz nieużywany pojazd podłączyć do prądu. Samochód stojący w nocy w garażu nie uzupełni baku ani o kroplę paliwa, za to baterie trakcyjne zelektryfikowanego napędu w tym czasie mogą się pokaźnie zapełnić. Na przykład Ford Kuga PHEV z napędem hybrydowym plug-in, czy Ford Explorer PHEV (także hybryda plug-in) podczas nocnego postoju w domu, nawet ładując się najwolniejszą metodą, tj. ze zwykłego gniazdka, uzupełni energię w akumulatorze trakcyjnym w niecałe sześć godzin. Zatem parkując samochód wieczorem, rano auto będzie czekało w pełni naładowane do drogi. Ile czasu zmarnowałeś? Nic – smacznie spałeś, gdy auto ładowało się samo, bez udziału twojej świadomości i nerwowego oczekiwania.

W przypadku auta wyłącznie elektrycznego, takiego jak Ford Mustang Mach-E, czas ładowania ze zwykłego gniazdka będzie oczywiście znacząco dłuższy, ze względu na znacznie większą pojemność akumulatora (ale i daleko dłuższy zasięg jazdy bezemisyjnej). W zależności od wybranego wariantu pojemności baterii Mustanga Mach-E (75 kWh lub aż 98 kWh – jedna z najbardziej pojemnych baterii na rynku), czas ładowania samochodu wyniesie od ok. 20,5 godziny do 26,5 godziny. Długo? Owszem, ale pamiętaj, że Mustang Mach-E ma zasięg nawet do 610 km. Czy naprawdę potrzebujesz codziennie zasobów umożliwiających pokonanie trasy Kraków – Gdańsk? Nawet ładując Mustanga Mach-E przez noc we własnym garażu, doładujesz auto energią wystarczającą na kolejny dzień zyskując nawet 140 km zasięgu przez
8 godzin ładowania. Oczywiście istnieje też metoda szybszego ładowania auta elektrycznego, także w domu. 

Szybsze ładowanie auta elektrycznego przy użyciu złącza siłowego

Wiele gospodarstw domowych w Polsce dysponuje nie tylko standardowymi gniazdkami elektrycznymi 230 V, ale także trójfazowymi złączami siłowymi. Obecność złącza siłowego pozwala znacząco skrócić czas ładowania auta – zarówno w pełni elektrycznego, jak
i hybrydy plug-in. W przypadku Forda Kuga PHEV czy Forda Explorera PHEV czas ładowania ze złącza siłowego skraca się do ok.
4 godzin. Obecność złącza siłowego w domu to idealne rozwiązanie dla osób planujących zakup auta w pełni elektrycznego, bo wtedy zyskujemy największą oszczędność czasu. Ford Mustang Mach-E ładowany z gniazda siłowego naładuje się w zaledwie ok. 6-8 godzin (zależnie od wariantu pojemności baterii). Trzeba tylko pamiętać o doposażeniu własnego domu lub garażu w odpowiednią ładowarkę naścienną – wallboxa. Również i w tym zakresie Ford oferuje kompleksowe wsparcie swoim klientom.

Ford WallBox charger detail

 

Ford Connected Wallbox – szybkie ładowanie auta w domu

Ford Connected Wallbox to rekomendowana przez Forda naścienna ładowarka dla trójfazowych systemów zasilania elektrycznego
w domach i garażach. Jeżeli zatem masz w swoim domu przyłącze trójfazowe, możesz korzystać z wygodnego, prostego w obsłudze, bezpiecznego i szybkiego ładowania w domu dzięki systemowi Ford Connected Wallbox. Moc wyjściowa takiej ładowarki to 11 kW, prąd ładowania jest regulowany, dzięki czemu urządzenie jest bezpieczne dla domowej instalacji i nie wpływa w żaden sposób na działanie innych elektrycznych urządzeń w naszym domu. Kabel w zestawie Ford Connected Wallbox ma aż 7,5 metra długości, co pozwala dogodnie rozplanować miejsce na domowy punkt ładowania. Ponadto w zestawie otrzymujemy także wygodną stację dokującą ułatwiającą przechowywanie kabli i złączy.

System Ford Connected Wallbox dla trójfazowych systemów zasilania kosztuje tylko 2891 zł. Dealerzy Forda oferują dodatkowo możliwość profesjonalnego montażu takiej ładowarki. Dzięki takiemu rozwiązaniu, wraz z kupnem zelektryfikowanego samochodu od razu zyskujesz pełną możliwość maksymalnego wykorzystania swojej infrastruktury domowej. a Koszt zakupionej ładowarki możesz rozłożyć na płatność ratalną tak samo jak samochód, jeśli zdecydujesz się na zakup w ratalnym modelu takim jak program Ford Leasing Opcje czy Ford Opcje.  Ford Connected Wallbox warto zamówić go w sytuacji, gdy marzysz o Fordzie Mustangu Mach-E w przydomowym garażu, lub chcesz szybko naładować Forda Kuga w wersji PHEV lub Forda Explorer. Sama cena energii pobieranej za pośrednictwem takiego rozwiązania jest tak samo niska jak w przypadku poboru ze zwykłego gniazdka, a dodatkowo można automatycznie zaplanować godziny, w których ładowany będzie samochód, dlatego Planując zakup auta elektrycznego warto rozważyć zmianę taryfy i np. wybrać taryfę z niższą ceną za prąd w nocy czy w wybranych godzinach. Gdy ładować będziemy w czasie obowiązywania tańszej taryfy, eksploatacja pojazdu będzie jeszcze tańsza! A co jak nie posiadasz w domu trójfazowego złącza siłowego?

W takiej sytuacji również możesz korzystać z trójwazowej ładowarki Ford Connected Wallbox ale moc ładowania będzie z decydowanie mniejsza, dlatego warto rozważyć modyfikację instalacji elektrycznej w posiadanej nieruchomości z jednofazowej na trójfazową.
W przypadku wynajmowanej nieruchomości konieczne będzie też uzyskanie pisemnej zgody na to ze strony właściciela lub zarządcy nieruchomości. Sama zmiana instalacji wymaga zatrudnienia elektryka z odpowiednimi uprawnieniami, który wykona niezbędne prace. Gdy instalacja zostanie wykonana należy skontaktować się z dostawcą energii w celu montażu nowego licznika i jego oplombowania. W sytuacji, gdy istniejące przyłącze energetyczne ma zbyt niską moc dla instalacji trójfazowej i planowanego jej wykorzystania do ładowania auta elektrycznego, trzeba przejść procedurę analogiczną jak w przypadku przyłączania nowego obiektu do sieci energetycznej.

Po pierwsze, instalacja w domu musi być odpowiednio zaprojektowana i wykonana (przez osoby z odpowiednimi uprawnieniami), by spełniała wymagania dla złączy trójfazowych. Po drugie należy złożyć wniosek do dostawcy energii o zwiększenie (zmianę) mocy przyłączeniowej, co wiąże się z poniesieniem pewnych kosztów. Wniosek taki można złożyć w punktach obsługi klienta danego dystrybutora energetycznego obsługującego Twoją nieruchomość, niektórzy dostawcy energii umożliwiają tez składanie wniosków online. Na podstawie złożonego wniosku dostawca energii przygotuje nową umowę o przyłączenie danego obiektu. Po podpisaniu umowy należy powiadomić dostawcę energii o gotowości do przyłączenia i przedstawić oświadczenie o stanie technicznym instalacji (musi być poprawnie wykonana względem zwiększonej mocy). Jeżeli instalacja jest poprawnie wykonana, odebrana, a zakład energetyczny potwierdził wykonanie przyłącza, należy jeszcze opłacić fakturę za przyłączenie (zwiększenie jego mocy) i od tej pory można bezpiecznie ładować auto elektryczne lub zelektryfikowane. Każdy dostawca energii dostarczający prąd do Twojej nieruchomości z pewnością udzieli wszelkich niezbędnych informacji dotyczących szczegółów zwiększenia mocy przyłączeniowej.

Czy gra jest warta świeczki. Zdecydowanie przy stosunkowo niewielkim koszcie i bez większego wysiłku możemy zamienić nasz dom
w całkiem efektywną i tanią stację ładowania dla naszego samochodu elektrycznego, takiego jak Ford Mustang Mach-E lub Hybryd typu plug-in Forda Kugi plug-in Hybrid i Forda Explorer.

Ładowanie auta w hali garażowej – czy jest możliwe?

W listopadzie br. Rada Ministrów przyjęła rządowy projekt nowelizacji Ustawy o elektromobilności. Nowela zakłada wiele regulacji ułatwiających instalowanie i użytkowanie punktów ładowania aut elektrycznych i zelektryfikowanych w budynkach wielorodzinnych. Nowe przepisy zdefiniują procedury dotyczące instalacji takich punktów np. w podziemnych parkingach pod budynkami mieszkalnymi. Przepisy mają ułatwić montaż punktów ładowania na wniosek mieszkańców danego budynku.

Jednak niezależnie od rządowych projektów, osoby zainteresowane punktem ładowania w budynku wielorodzinnym mogą porozumieć się
z zarządcą budynku (np. spółdzielnią, wspólnotą mieszkańców itp.) – takie oddolne inicjatywy istnieją i w wielu miejscach w Polsce udaje się je doprowadzić do szczęśliwego finału, tj. obecności sprawiedliwie rozliczanego punktu ładowania w budynku wielorodzinnym. Niemniej nowelizacja prawa powinna starania o tego typu punkty ładowania zdecydowanie ułatwić.

Elektryczny czy hybryda plug-in? Poznaj ładowane modele Forda

Ford oferuje w swojej gamie aut obecnie cztery modele samochodów, które można ładować w opisany wyżej sposób: Ford Kuga PHEV (Plug-in Hybrid), Ford Explorer PHEV (Plug-in Hybrid), Ford Tourneo Custom PHEV (Plug-in Hybrid) oraz w pełni elektryczny samochód z duszą legendarnego Mustanga: Ford Mustang Mach-E. Niebawem nadejdzie elektryczna rewolucja w segmencie aut dostawczych – Ford E-Transit , o którym na naszym blogu z pewnością przeczytacie.

Top