Home > Świat Forda > Środowisko
Our Blueprint for the road ahead

Nasza strategia na dalszą drogę

Maksymalna oszczędność paliwa i zmniejszona emisja CO2 to cechy naszych produktów, które są jednocześnie fundamentem naszej działalności oraz jej celem.

Są to również ważne elementy prowadzonej przez firmę Ford polityki odpowiedzialności biznesu. Oznacza to, że nieprzerwanie poszukujemy, opracowujemy i wdrażamy inicjatywy zgodne z długofalowymi działaniami zmierzającymi do ochrony kapitału środowiskowego, społecznego i finansowego.

Z myślą o naszych wartościach i działaniach stworzyliśmy „Strategię na rzecz zrównoważonego rozwoju”, która koncentruje wokół siebie inne prowadzone przez nas programy.

Plan i misja

Wśród nich znalazły się inicjatywy związane z naszymi produktami, planami, pracownikami i lokalnymi społecznościami. Wszystko to połączyliśmy w całość, w jeden doskonale działający organizm, który gwarantuje maksymalną wydajność wszystkich naszych przedsięwzięć.

Zrównoważony rozwój to również kluczowy element strategii biznesowej firmy Ford. Inteligentne, a także stabilne rozwiązania produkcyjne oraz szeroki wachlarz zaawansowanych technologicznie, ekonomicznych pojazdów stanowią fundament sukcesu Forda w Europie.

Publiczne upowszechnianie raportów z naszej działalności świadczy o dążeniu do pełnej transparentności.

Mobility: thinking ahead

Mobilność: z myślą o przyszłości

Spełnianie oczekiwań klientów jest najważniejszym zadaniem firmy Ford. Jednak na równi z nim stawiamy sobie realizację polityki zrównoważonego rozwoju, ponieważ wiemy, że to ona będzie wpływać na naszą wspólną przyszłość.

Dlatego wykorzystujemy nasze najważniejsze kompetencje takie jak innowacyjność i budowanie relacji, aby tworzyć rozwiązania dla transportu uwzględniające realia zmieniającego się świata.

  • Co rozumiemy przez mobilność?

    Dlatego tworząc rozwiązania dla transportu uwzględniające realia zmieniającego się świata, wykorzystujemy nasze najważniejsze kompetencje takie jak innowacyjność i budowanie relacji.

    Chcemy, aby mobilność uwzględniała kwestie ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.

    Gdy w roku 2012 ogłosiliśmy strategię firmy Ford na rzecz mobilności, podkreślała ona nasze myślenie na temat transportu dziś i tego, jak może on wyglądać po roku 2025.

    Strategia ta obejmowała również technologie, modele biznesowe i produkty niezbędne do stworzenia kompleksowego i ogólnodostępnego transportu. Wyznaczyliśmy sobie cele krótko-, średnio- i długoterminowe. Chcemy rozwiązywać problemy, na jakie mogą natrafić systemy mobilności zarówno teraz, jak i w przyszłości – ze szczególnym uwzględnieniem wzrostu liczby ludności i poziomu urbanizacji na świecie.

    Inteligentne rozwiązania w praktyce

    W roku 2015 ogłosiliśmy Ford Smart Mobility. Jest to nowa, napędzana przez innowacje inicjatywa pozwalająca firmie Ford dostarczać najwyższej jakości rozwiązania z zakresu łączności, mobilnościi autonomicznych pojazdów, dzięki zastosowaniu danych wpływających na poprawę naszych możliwości i zadowolenia klienta.

    Przeprowadzając eksperymenty w zakresie mobilności, testujemy nowe koncepcje i oceniamy ich wartość dla podróżujących oraz wpływ na środowisko.

    Jako gospodarze globalnej serii wyzwań Innovate Mobility Challenge reprezentujemy otwarte podejście do innowacji i odkrywania rozwiązań związanych ze światowym transportem.

Zmiany klimatyczne oraz środowiskowe

Nieustannie pracujemy nad metodami zmierzającymi do zminimalizowania negatywnego wpływu naszych pojazdów i prowadzonej przez nas działalności na środowisko naturalne. Zbiorem wytycznych jest nasza strategia względem zmian klimatycznych.

Jednym z wielu celów jest stabilizacja emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. Realizując to zadanie, dążymy do dalszego zwiększania oszczędności paliwa i stosowania napędów alternatywnych
w samochodach Ford, a także wdrażania rozwiązań energooszczędnych w naszych biurach i zakładach produkcyjnych.

Climate Change and the Environment
  • Nieustannie pracujemy nad sposobami zminimalizowania negatywnego wpływu na środowisko, zarówno przez nasze pojazdy, jak i prowadzoną przez nas działalność. Zbiorem wytycznych jest nasza solidna strategia dotycząca zmian klimatycznych. Przyjęliśmy również wszechstronną strategię dotyczącą wody, która koresponduje z kluczowymi elementami CEO Water Mandate – wyjątkowej, wprowadzonej w lipcu 2007 roku przez Sekretarza Generalnego ONZ inicjatywy publiczno-prywatnej, której celem jest wspieranie branż i przedsiębiorstw w tworzeniu i realizowaniu polityki zrównoważonego rozwoju w zakresie zużycia wody. Opiera się ona na pięciu kluczowych założeniach i ma przynieść znaczące, zrównoważone oraz wymierne rezultaty. Jednym z przykładów jest coroczne raportowanie zużycia wody.

    Inne programy i inicjatywy to:

    • Polityka środowiskowa i dyrektywy dotyczące naszej działalności na całym świecie.
    • Wszystkie zakłady produkcyjne Forda i obszary, których zadaniem jest opracowywanie nowych produktów posiadają certyfikat ISO 14001 – głównej, globalnej normy określającej standardy systemu zarządzania środowiskiem.
    • Stworzyliśmy szeroką ofertę samochodów wyróżniających się jedną z najniższych emisji CO2 w Europie. Wszystkie produkowane na świecie samochody Ford odzwierciedlają naszą troskę o środowisko naturalne.
    • Technologie takie jak EcoBoost®, ECOnetic, przekładnie sześciobiegowe oraz napędy hybrydowe i hybrydowe typu plug-in pozwalają kierowcom wspólnie z nami chronić otaczającą nas wszystkich przyrodę.
    • W roku 2015 wprowadziliśmy nowego Forda Mondeo Hybrid – nasz pierwszy hybrydowy samochód sprzedawany w Europie.
    • Od roku 2013 Ford oferuje Focusa BEV, który jest pojazdem całkowicie elektrycznym. Z kolei na kilku wybranych rynkach europejskich dostępny jest Ford C-MAX Energi – samochód hybrydowy typu plug-in.
    • Wersje ECOnetic wybranych modeli Forda z silnikiem wysokoprężnym cechują się wyjątkowo niską emisją CO2 oraz niskim zużyciem paliwa.
    • Na rynkach, gdzie istnieje odpowiednia infrastruktura, oferujemy napędzane gazem (LPG) wersje Forda Fiesta, B-MAX, Focus oraz C-MAX. Takimi krajami są na przykład Hiszpania, Portugalia, Włochy, Niemcy i Turcja.
    • Na 19 rynkach Unii Europejskiej Ford stworzył sieć punktów zwrotów i recyklingu swoich samochodów. Na kolejnych 10 rynkach uczestniczymy w kolektywnych systemach recyklingowych. Wszystkie nowe samochody Forda sprzedawane w Europie mają obecnie certyfikację świadczącą o tym, że w 85% mogą być recyklingowane, a w 95% można z nich odzyskiwać surowce. 
Product Safety

Bezpieczeństwo produktu 

Firma Ford ma długą historię w opracowywaniu i wdrażaniu innowacji zwiększających poziom bezpieczeństwa pojazdów w różnych warunkach.

W 1927 roku wprowadziliśmy przednie szyby laminowane, których konstrukcja zapobiega rozbiciu się szkła na wiele niebezpiecznych, małych kawałków.

W latach pięćdziesiątych XX wieku inżynierowie Forda opracowali z kolei skuteczniejsze układy hamulcowe i prowadzili badania nad poduszkami powietrznymi. Wprowadziliśmy także przednie pasy bezpieczeństwa, blokadę tylnych drzwi uniemożliwiającą otworzenie ich przez małe dzieci, miękką deskę rozdzielczą oraz odporne na uderzenia zamki w drzwiach.

W 1968 roku Ford został pierwszym producentem samochodów z systemem hamulcowym zapobiegającym blokowaniu się kół (ABS), torując drogę do rozwoju bardziej zaawansowanych układów tego typu. 

  • Zawsze z myślą o przyszłości

    W następnych dziesięcioleciach wprowadziliśmy wiele kolejnych inteligentnych i pionierskich rozwiązań, z których najnowsze to między innymi nadmuchiwane tylne pasy bezpieczeństwa.

    Ten zaawansowany system jest już dostępny w nowym Fordzie Mondeo (pierwszy model Forda
    w Europie, który wyposażono w tę technologię). Samochód ten jest także pierwszym w ofercie Forda, oferującym system chroniący przed kolizją z pieszymi – technologia ta wykrywa osoby znajdujące się przed pojazdem oraz mogące przekroczyć jego tor jazdy, a następnie automatycznie uruchamia hamulce, jeśli nie zrobi tego kierowca.

    Rygorystyczne procesy w celu zapewnienia bezpieczeństwa

    Dane na temat bezpieczeństwa i zachowania kierowców, badania naukowe i wymogi prawne dostarczają wielu informacji przydatnych w naszych procedurach i procesach bezpieczeństwa. Dwa kluczowe programy to nasze wytyczne dotyczące bezpieczeństwa (SDGs) i wytyczne domeny publicznej (PDGs).

     

    1. Te pierwsze obejmują rygorystyczne, wewnętrzne zasady dotyczące projektowania technicznego. Spełniają one nie tylko wszystkie wymogi prawne, ale również są zgodne z naszymi własnymi surowszymi standardami.
    2. Z kolei PDGs to cele Forda koncentrujące się na dbałości o to, by nasze pojazdy uzyskiwały wysokie oceny w odpowiednich, niezależnych testach.

    Firma Ford wykorzystuje analizy techniczne, zakrojone na szeroką skalę modelowanie komputerowe oraz testy wypadkowe, aby sprawdzić zachowanie całego pojazdu lub jego elementów.

    Te surowe badania potwierdzają, że samochody Ford spełniają, a nawet przekraczają, wymogi prawne oraz nasze wewnętrzne wytyczne. Posiadamy własne, światowej klasy placówki do przeprowadzania testów. Jedna z nich mieści się w Merkenich (Niemcy), a druga w naszym Centrum Technicznym
    w Dunton (Anglia).

    W Fordzie bezpieczeństwo jest zawsze najważniejsze.

Nasi ludzie

Ford zatrudnia około 53 000 pracowników we własnych obiektach. Po uwzględnieniu spółek z kapitałem mieszanym i spółek nieskonsolidowanych liczba ta sięga około 67 000.

Uważamy, że wszyscy oni przyczyniają się do naszego sukcesu. Zdajemy sobie sprawę, że nasi pracownicy są podstawą realizacji naszej wizji tworzenia wspaniałych produktów, które przyczyniają się do tworzenia lepszego świata.

Dlatego firma Ford każdego dnia kładzie silny nacisk na rozwój swoich pracowników, zapewniając im wiele możliwości kształcenia, rozwoju i kariery. Inicjatywy na rzecz różnorodności i integracji pozwalają nam poznawać różne punkty widzenia oraz stanowią o dużej wartości naszych wszystkich pracowników na całym świecie. 

Bardzo ważne jest dla nas tworzenie środowiska i wewnętrznej atmosfery, która gwarantuje satysfakcję naszym pracownikom. Jednocześnie pomagamy i nieustanie wspieramy ich w pracy na rzecz firmy Ford. Po prostu chcemy, aby każdy nasz pracownik czuł się ważną częścią Ford Motor Company – dlatego codziennie wsłuchujemy się w ich potrzeby i poznajemy opinie.

Wiemy, że nasza firma to zbiór indywidualności, ale koncentrujemy się również na rozwijaniu wykwalifikowanego i zmotywowanego zespołu, ponieważ skuteczna współpraca to istotny element działalności Forda. Dlatego niezmiennie dążymy do zapewnienia naszym wszystkim pracownikom bezpiecznego i otwartego środowiska, w którym panuje szacunek i zdrowe relacje.

Our people
Fuel efficient driving tips

Nasz łańcuch dostaw 

Branża motoryzacyjna ma jeden z najbardziej złożonych i skomplikowanych łańcuchów dostaw.

Podobnie jak inne koncerny motoryzacyjne nasza firma współpracuje z tysiącami dostawców, którzy zaopatrują nas w materiały, części i usługi niezbędne do tworzenia produktów marki Ford. Szerokość i głębokość łańcucha dostaw oraz wzajemne powiązania w jego obrębie mogą rodzić trudności w zarządzaniu działalnością i powodować problemy dotyczące zrównoważonego rozwoju.

Firma Ford zawsze mogła sprostać tym wyzwaniom dzięki licznym, skutecznym rozwiązaniom.

  • Byliśmy pierwszym producentem samochodów uznającym znaczenie ochrony praw człowieka w naszej działalności, a nasz łańcuch dostaw od wielu lat stanowi ważny element zrównoważonego rozwoju.
  • Strategia ochrony praw człowieka firmy Ford obejmuje przestrzeganie naszego Kodeksu Praw Człowieka, podstawowych warunków pracy i odpowiedzialności korporacyjnej (List 24), jak również ocenę działań i postępowania naszych dostawców odnośnie do wspomnianego Kodeksu. Wymaga ona od nas także szkolenia dostawców i pomagania im w spełnianiu wymogów zrównoważonego rozwoju.
  • Dostarczając im odpowiednie narzędzia wspieramy ich w zarządzaniu kwestiami zrównoważonego rozwoju i ryzyka w ramach własnych działań oraz łańcuchów dostaw. Na przykład:
    • Przygotowaliśmy wytyczne oraz przeprowadziliśmy szkolenia i prezentacje w zakresie: praw człowieka, warunków pracy czy emisji gazów cieplarnianych.
    • Udostępniamy stworzone przez nas materiały szkoleniowe, jednocześnie udzielając informacji i pomocy w temacie naszych procesów i ich zgodności z przepisami oraz procesów szkoleniowych.

W szybko zmieniającej się branży, w której transport, technologia i produkcja stale się rozwijają, jesteśmy zaangażowani w pracę z dostawcami, aby pomóc im rozwiązywać wszelkie problemy i wątpliwości, na jakie mogą natrafić.

Top