Kupuj z FordemSamochody dostawcze

Europejskie normy emisji

Europejskie normy emisji wprowadzono, aby poprawić jakość powietrza i zapewnić lepszą ochronę zdrowia ludzkiego

Daty poniżej to daty wdrożenia dla homologacji nowych typów pojazdów. Dane w nawiasach to daty wdrożenia dla wszystkich nowych rejestracji pojazdów, zazwyczaj o rok późniejsze, tak więc samochód zarejestrowany pomiędzy tymi dwiema datami może spełniać odpowiednią normę emisji, a samochód zarejestrowany po terminie w nawiasach będzie spełniać.

CO = tlenek węgla

NOx = tlenki azotu

HC = węglowodory

PM (Particulate matter) = cząstki stałe zawieszone w gazie

Tutaj znajdziesz dodatkowe informacje.

 

Euro 1 (EC93)

Lipiec 1992 r. (styczeń 1993 r.)

Graniczne wielkości emisji w normie Euro 1

  • CO — 2,72 g/km (silnik benzynowy i Diesel)

  • HC+ NOx — 0,97 g/km (silnik benzynowy i Diesel)

  • PM — 0,14 g/km (tylko silnik Diesel)

 

Euro 2 (EC96)

Styczeń 1996 r. (styczeń 1997 r.)

Graniczne wielkości emisji w normie Euro 2 (silnik benzynowy)

  • CO — 2,2 g/km

  • HC+ NOx — 0,5 g/km

  • PM — brak ograniczeń

Graniczne wielkości emisji w normie Euro 2 (silnik Diesel)

  • CO — 1,0 g/km

  • HC+ NOx — 0,7 g/km

  • PM — 0,08 g/km

Euro 3 (EC2000)

Styczeń 2000 r. (styczeń 2001 r.)

Graniczne wielkości emisji w normie Euro 3 (silnik benzynowy)

  • CO — 2,3 g/km

  • HC — 0,20 g/km

  • NOx — 0,15 g/km

  • PM — brak ograniczeń

Graniczne wielkości emisji w normie Euro 3 (silnik Diesel)

  • CO — 0,64 g/km

  • HC+ NOx — 0,56 g/km

  • NOx — 0,50 g/km

  • PM — 0,05 g/km

Euro 4 (EC2005)

Styczeń 2005 r. (styczeń 2006 r.)

Niektóre samochody z silnikiem wysokoprężnym spełniające wymogi normy Euro 4 były wyposażone w filtry cząstek stałych.

Graniczne wielkości emisji w normie Euro 4 (silnik benzynowy)

  • CO — 1,0 g/km

  • HC — 0,10 g/km

  • NOx — 0,08 g/km

  • PM — brak ograniczeń

Graniczne wielkości emisji w normie Euro 4 (silnik Diesel)

  • CO — 0,50 g/km

  • HC+ NOx — 0,30 g/km

  • NOx — 0,25 g/km

  • PM — 0,025 g/km

Euro 5

Wrzesień 2009 r. (styczeń 2011 r.)

W normie Euro 5 jeszcze bardziej zaostrzono graniczne wielkości emisji cząstek stałych przez silniki Diesel i wszystkie samochody z takim silnikiem musiały zostać wyposażone w filtry cząstek stałych, aby spełnić te wymagania.

Graniczne wielkości emisji w normie Euro 5 (silnik benzynowy)

  • CO — 1,0 g/km

  • HC — 0,10 g/km

  • NOx — 0,06 g/km

  • PM — 0,005 g/km (tylko bezpośredni wtrysk)

Graniczne wielkości emisji w normie Euro 5 (silnik Diesel)

  • CO — 0,50 g/km

  • HC+ NOx — 0,23 g/km

  • NOx — 0,18 g/km

  • PM — 0,005 g/km

  • PM — 6,0x10 ^11/km

Euro 6

Wrzesień 2014 r. (wrzesień 2015 r.)

W normie Euro 6 narzucono dalsze, znaczne obniżenie emisji NOx przez silniki Diesel (redukcja o 67% w porównaniu z Euro 5) i wprowadzono podobne normy dla silników benzynowych i Diesel.

Graniczne wielkości emisji w normie Euro 6 (silnik benzynowy)

  • CO — 1,0 g/km

  • HC — 0,10 g/km

  • NOx — 0,06 g/km

  • PM — 0,005 g/km (tylko bezpośredni wtrysk)

  • PM — 6,0x10 ^11/km (tylko bezpośredni wtrysk)

Graniczne wielkości emisji w normie Euro 6 (silnik Diesel)

  • CO — 0,50 g/km

  • HC+ NOx — 0,17 g/km

  • NOx — 0,08 g/km

  • PM — 0,005 g/km

  • PM — 6,0x10 ^11/km

Wraz z wprowadzeniem normy EURO 6c od 01.09.2018 metoda pomiaru wartości zużycia paliwa zostanie zastąpiona przez nową metodę badania WLTP (dawniej NEDC), która pozwala uzyskać bardziej realistyczne wyniki badań.

Od 01.09.2019 zacznie obowiązywać norma Euro 6d-Temp, w związku z którą będą wykonywane dodatkowe pomiary w rzeczywistych warunkach jazdy (RDE – Real Driving Emissions).

Od 01.01.2021 zacznie obowiązywać norma EURO 6d, która wiąże się z wprowadzeniem jeszcze bardziej restrykcyjnych wartości dla działania w rzeczywistych warunkach jazdy (RDE – Real Drive Emissions).

Te same ograniczenia będą dotyczyły pojazdów użytkowych (N1), ale z rocznym opóźnieniem.

Dzięki wprowadzeniu nowych metod pomiarowych nowe wyniki pomiarów są uzyskiwane dla wszystkich silników, co zasadniczo daje wyższe wartości CO2 niż w przypadku poprzedniej metody. Te zmiany dotyczą wszystkich producentów i spowodują ogólny wzrost wartości CO2 dla nowych pojazdów. Termin spełnienia wartości granicznych, który obwiązuje w Szwajcarii, to data odprawy celnej.

Przejście na nowe metody pomiarowe jest czasochłonne i niektóre pojazdy oraz modele silników nie będą już spełniały wymaganych wartości granicznych po zastosowaniu nowych metod pomiaru. W związku z tym może nastąpić (tymczasowe) wstrzymanie produkcji niektórych modeli i silników.

Ford.pl wykorzystuje na tej witrynie pliki cookie i inne technologie w celu usprawnienia korzystania z treści witryny i wyświetlania reklam dostosowanych do potrzeb użytkownika.

Użytkownik może w dowolnym momencie zarządzać plikami cookie na stronie  Zarządzanie ustawieniami plików cookie, może to ograniczyć lub uniemożliwić korzystanie z pewnych funkcji witryny.

Prosimy zapoznać się z Polityką prywatności i plików cookie witryny, aby uzyskać dalsze informacje.