Napęd FWD, RWD i AWD
Poniższa tabela zawiera porównanie pojazdów z napędem na przednie koła, tylne koła i pojazdów z napędem na wszystkie koła:
|
Zalety
|
Wady
|
Napęd na przednie koła (FWD)
|
- Niższa masa własna pojazdu niż w pojazdach RWD
- Większa ładowność
- Niższe zużycie paliwa i emisja CO2
- Lepsza przyczepność niż w pojazdach RWD podczas jazdy bez ładunku ze względu na rozłożenie masy
- Niższa cena zakupu niż w przypadku pojazdów RWD
- Dostępna automatyczna skrzynia biegów
|
- Niższa dopuszczalna masa pojazdu z przyczepą niż w porównywalnych pojazdach RWD
|
Napęd na tylne koła (RWD)
|
- Lepsza dynamika jazdy i holowania w warunkach dużego obciążenia
- Korzyści podczas holowania, ponieważ masa przyczepy dociska tylny most w dół, co przekłada się na lepszą przyczepność
|
- Wyższa cena zakupu niż w przypadku pojazdów FWD
- Wyższa masa własna pojazdu oznacza niekorzystny wpływ na zużycie paliwa i emisję CO2
|
Napęd na wszystkie koła (AWD)
|
- Lepsza przyczepność przy złych warunkach drogowych
- Pomaga w holowaniu w złych warunkach pogodowych i na nierównym terenie
|
- Większy koszt
- Wyższe zużycie paliwa
|