DOMOWA INSTALACJA FOTOWOLTAICZNA DO ŁADOWANIA AUTA ELEKTRYCZNEGO

6 KWIETNIA, 2022

Czy wykorzystanie fotowoltaiki do ładowania aut elektrycznych w domu się opłaca? Przeczytaj wyczerpujący artykuł opisujący to rozwiązanie od A do Z!

Domowa instalacja fotowoltaiczna do ładowania auta elektrycznego

ŁADOWANIE SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH Z WŁASNEJ INSTALACJI FOTOWOLTAICZNEJ

Jeszcze kilka lat temu samochody elektryczne uchodziły co najwyżej za techniczną ciekawostkę i mało kto brał pod uwagę zakup takiego pojazdu. Dziś sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Liczby są wymowne. Zgodnie z Licznikiem Elektromobilności prowadzonym przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych w marcu 2019 roku, po polskich drogach jeździło 3163 aut elektrycznych. Dziś, według danych na koniec lutego 2022 liczba ta przekroczyła 20 tysięcy samochodów z napędem elektrycznym. Aut elektrycznych na naszych drogach będzie tylko więcej, tego trendu nic już nie zatrzyma, zwłaszcza, że koszt samochodów elektrycznych w porównaniu z samochodami o klasycznym napędzie spalinowym zaczyna się wyrównywać. Samochody spalinowe obciążane są w coraz większym stopniu opłatami za emisje, są one bardziej skomplikowane i kosztowne w serwisowaniu. Z drugiej strony nabywcy pojazdów elektrycznych mogą liczyć na liczne ułatwienia, programy wsparcia i dotacje, jak np. aktualnie trwający program rządowy „Mój elektryk”. Ponadto samochody elektryczne są prostsze w serwisowaniu i tańsze w eksploatacji, szczególnie przy dzisiejszych cenach konwencjonalnych paliw. Prąd jest tańszy, szczególnie, gdy auto ładujemy we własnym domu czy garażu. Koszt ładowania można jeszcze zmniejszyć inwestując w panele fotowoltaiczne.

 

JAKIE PRZEWAGI MAJĄ AUTA ELEKTRYCZNE NAD TYMI, KTÓRE WYKORZYSTUJĄ PALIWA WĘGLOWODOROWE?

Napędzający od ponad 100 lat motoryzację silnik spalinowy to konstrukcja niezbyt efektywna energetycznie. Praktycznie w każdym współczesnym samochodzie spalinowym, z całej energii pozyskanej w wyniku spalania paliwa, „na koła” trafia ok. 30 proc. tej energii. Reszta wytworzonej energii po prostu się marnuje.

W przypadku aut elektrycznych jest zupełnie inaczej. Silnik elektryczny to silnik o najwyższej sprawności ze wszystkich typów napędów jakie kiedykolwiek wykorzystywano w motoryzacji. W tym przypadku energia pozyskana z baterii niemal w pełni jest wykorzystywana do napędzania pojazdu. Większa efektywność napędu elektrycznego to tylko jedna z wielu zalet aut elektrycznych. Inną jest koszt energii, czyli paliwa. 1 litr paliwa węglowodorowego (niezależnie czy mowa o benzynie bezołowiowej czy o oleju napędowym) na wielu stacjach w Polsce kosztuje już więcej niż 7 zł. Za taką kwotę z domowej instalacji elektrycznej jesteśmy w stanie pozyskać ponad 10 kWh energii elektrycznej, a przy rozliczaniu dwutaryfowym (tańszy prąd np. w godzinach nocnych i w weekendy) nawet blisko 20 kWh. 20 kWh to ilość energii, która w zupełności wystarczy, by elektrycznym Fordem Mustangiem Mach-E pokonać dystans przekraczający 100 km. Nie istnieje masowo produkowany samochód spalinowy, który za 7 zł byłby w stanie przejechać taki sam dystans.

 

DLACZEGO PANELE FOTOWOLTAICZNE?

Kolejną bardzo ważna zaletą elektromobilności jest to, że w znacznym stopniu to właściciel auta elektrycznego może decydować o tym, ile będzie kosztować go paliwo, czyli energia elektryczna. Obecnie właściciele aut elektrycznych mogą korzystać zarówno z publicznej infrastruktury ładowania samochodów na prąd, mogą także (co jest zalecane, ze względu na niższe koszty) ładować auto we własnym domu/garażu.

Koszt 1 kWh energii elektrycznej w Warszawie (operator E.ON Polska) w najpopularniejszej taryfie G11 to 0,63 zł. Oznacza to, że „pełny bak” elektrycznego Forda Mustanga Mach-E RWD z baterią 98 kWh kosztuje niecałe 62 zł. Zasięg tego modelu to 610 km. Dla porównania koszt tankowania auta spalinowego o porównywalnym zasięgu będzie wielokrotnie wyższy. Na przykład zatankowanie baku Forda Kugi 1.5 z silnikiem EcoBoost (zbiornik paliwa mieści 60 litrów) według dzisiejszych cen (7 zł za litr paliwa) oznacza wydatek 420 zł. To nie wszystko – właściciel auta elektrycznego może jeszcze zmniejszyć koszt ładowania swojego pojazdu w domu przechodząc na dwutaryfowe rozliczenie z zakładem energetycznym i ładując auto tańszym prądem w godzinach nocnych lub w weekendy. Na przykład aktualna stawka za 1 kWh w taryfie G12 w E.ON Polska w godzinach 22:00 – 6:00 to 0,3809 zł. Tym samym koszt naładowania wspomnianego, elektrycznego Forda Mustanga Mach-E RWD z baterią 98 kWh zmniejsza się do niecałych 38 zł. To jednak nie koniec. Ceny ładowania w domu można jeszcze bardziej zmniejszyć inwestując w ładowanie samochodu panelami fotowoltaicznymi.

Niemal wszystkie instalacje fotowoltaiczne w gospodarstwach domowych w Polsce to instalacje typu on-grid. Oznacza to, że dana nieruchomość cały czas jest połączona z zewnętrzną siecią energetyczną, ale dzięki fotowoltaice bilans energetyczny domu się zmienia i zużycie płatnego prądu z sieci energetycznej maleje. Zaletą instalacji on-grid jest to, że mamy prąd w domu zawsze, także wtedy, gdy słońce nie świeci i panele nie produkują prądu. Jednak obecność instalacji fotowoltaicznej pozwala znacznie obniżyć rachunki za energię elektryczną, a nadwyżki energii zgromadzonej ze słońca możemy wykorzystać do ładowania auta elektrycznego, co powoduje, że zauważalnie niższy koszt „tankowania” auta elektrycznego (w porównaniu z autem spalinowym) możemy obniżyć – w najbardziej sprzyjającym scenariuszu – nawet do zera!

Ford Wallbox

BUDOWA STACJI ŁADOWANIA SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH Z FOTOWOLTAIKĄ

Najprostszym sposobem ładowania samochodu elektrycznego jest po prostu podłączenie go do zwykłego gniazdka elektrycznego 230 V. Takie gniazdko znajduje się w każdym domu, jednak sposób ten jest jednocześnie najwolniejszym sposobem ładowania, co czyni go w praktyce mniej wygodnym. Dobrym sposobem na przyśpieszenie domowego ładowania jest inwestycja w domową stację ładowania typu wallbox. Pozwala ona kilkukrotnie skrócić czas ładowania, co w praktyce przekłada się na to, że pełne naładowanie auta elektrycznego jest możliwe podczas postoju w jedną noc. Dla stacji typu wallbox nie ma znaczenia, czy prąd przesyłany przez nią do auta elektrycznego pochodzi z zewnętrznej sieci energetycznej, czy z instalacji fotowoltaicznej.

 

JAKI JEST KOSZT INSTALACJI FOTOWOLTAICZNEJ DO ŁADOWANIA SAMOCHODU?

Oczywiście instalacja fotowoltaiczna również kosztuje, ale jest to inwestycja, która w miarę upływu kolejnych lat eksploatacji będzie się zwracać, generując energię zarówno na potrzeby wszystkich urządzeń elektrycznych w domu, jak i na ładowanie samochodu elektrycznego. Szacowany koszt instalacji fotowoltaicznej składającej się z 30 paneli o mocy 10 kW wraz ładowarką samochodową typu wallbox powinien zamknąć się w kwocie 50 tys. zł. To koszt ok. 7000 litrów paliw węglowodorowych (benzyny lub oleju napędowego), co w aucie spalinowym zużywającym średnio 7 l/100 km wystarczy na pokonanie 100 tys. km.

Należy też pamiętać, że inwestując w fotowoltaikę możemy starać się o dotacje. Mogą one być realizowane np. dzięki aktualnie działającemu programowi wsparcia „Czyste powietrze”. Inną możliwością wsparcia w postaci refinansowania części zaciągniętego kredytu na fotowoltaikę, jeszcze innym sposobem odzyskania części kosztów inwestycji jest skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej. Wreszcie programem wsparcia dedykowanym dla osób zainteresowanych fotowoltaiką jest program „Mój Prąd 4.0”, który ma być uruchomiony w 2022 roku. Program ten jest przeznaczony dla osób, które planują montaż instalacji fotowoltaicznej o mocy od 2 kW do 10 kW. Udzielana z programu dotacja pokrywa to 50 proc. kosztów inwestycji, jednak nie więcej niż 3000 zł.

 

JAKIE PANELE SŁONECZNE WYBRAĆ DO SYSTEMÓW ŁADOWANIA SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO?

Wybór instalacji fotowoltaicznej do naszego domu, powinien być podyktowany przede wszystkim zapotrzebowaniem na moc elektryczną. Należy oszacować ile energii pobierają zarówno wszystkie urządzenia elektryczne obecne w naszym domu, a także ile energii będzie wymagać ładowanie samochodu elektrycznego.

Zaprojektowanie instalacji z odpowiednim zapasem wydajności pozwoli nie tylko za darmo zasilać wszystkie urządzenia elektryczne w domu, ale także umożliwi także przekazywanie oczywistej w takim scenariuszu nadwyżki energii na doładowanie akumulatorów trakcyjnych samochodu elektrycznego. Dobierając instalację fotowoltaiczną z myślą o ładowaniu pojazdu powinniśmy mieć na uwadze nie tylko pojemność i typ baterii w danym aucie, ale również znać realne zużycie energii przez dany pojazd oraz oszacować ile średnio kilometrów pokonujemy np. w ciągu dnia lub miesiąca. Dostępne na rynku panele mają dziś moc ok. 300 – 350 W na panel. Jeden taki panel w ciągu doby średnio powinien wygenerować ok. 1,4 kWh energii.

Jeżeli np. zdecydujemy się na Forda Mustanga Mach-E RWD z baterią 98 kWh, którym dziennie będziemy pokonywać dystans ok. 50 km, to znając średnie zużycie energii tego pojazdu (16,5 kWh/100 km), łatwo obliczyć, że bezpłatne ładowanie takiego auta z instalacji fotowoltaicznej uzyskamy z instalacji składającej się z ok. 12 paneli o mocy 300 – 350 W. Jest jeszcze jeden atut takiego rozwiązania – ładując pojazd z instalacji fotowoltaicznej bardzo redukujemy nasz ślad węglowy nie rezygnując z komfortu jaki zapewnia podróżowanie własnym samochodem. Elektrycznie, ekologicznie i ekonomicznie. Nie ma wątpliwości – elektromobilność to przyszłość.

PRZECZYTAJ TAKŻE: