Pliki cookie są niezbędne do tego, aby jak najlepiej wykorzystać zasoby strony internetowej www.ford.pl. Przechowują one informacje o Twoich preferencjach i inne informacje pomagające nam udoskonalić naszą stronę www. Żadna z tych informacji nie będzie służyć do zidentyfikowania Ciebie. Możesz dowiedzieć się więcej o plikach cookie oraz jak kontrolować je za pomocą ustawień w swojej przeglądarce internetowej z treści Przewodnika Forda po plikach cookie.

Dowiedz się więcej

 
Opony i koła
Opony na każde warunki
Ford współpracuje z wiodącymi producentami produkującymi opony najwyższej jakości, spełniające najsurowsze normy bezpieczeństwa. Wszystko po to, by zapewnić swoim klientom wysoki komfort jazdy i bezpieczeństwa.
Kiedy jedziesz samochodem, jedyny kontakt z drogą utrzymujesz poprzez opony swojego pojazdu - dla każdej opony obszar styku z nawierzchnią jest mniej więcej równy wielkości Twojej dłoni. Dlatego też tak istotne jest, by stosować opony zapewniające maksimum bezpieczeństwa. Poniżej przytaczamy pięć powodów, dla których warto umówić się z Autoryzowanym Dealerem Forda na profesjonalną kontrolę opon.
Dlaczego kontrolę opon należy przeprowadzać u Autoryzowanego Dealera Forda?


Pięć ważnych powodów kontrolowania opon u Autoryzowanego Dealera Forda:

 
  1. Niebezpieczeństwo popełnienia wykroczenia
    Zgodnie z przepisami bieżnik powinien mieć głębokość przynajmniej 1,6 mm. Dla minimum bezpieczeństwa zalecany jest bieżnik o głębokości 2 mm dla opon letnich i 4 mm dla opon zimowych.
  2. Dłuższa droga hamowania
    Zużyte opony oznaczają, że na mokrej nawierzchni Twoja droga hamowania wydłuża się nawet o 70%.
  3. Aquaplaning
    Na mokrych drogach zużyte opony mogą prowadzić do powstania zjawiska aquaplaningu - Twój samochód zacznie się ślizgać i trudno będzie nim sterować. 
  4. Słaba sterowność pojazdu
    Pojazd z zużytymi oponami nie będzie się prowadzić we właściwy sposób, a każdy manewr stanie się nieprzewidywalny.
  5. Zwiększone zużycie paliwa
    Niewłaściwie napompowane opony zwiększają zużycie paliwa. Ogólnie rzecz biorąc, bardzo ważne jest, by Twoje opony były sprawdzane w regularnych odstępach czasu pod kątem usterek powstających w wyniku zużycia eksploatacyjnego i ich wieku.
Dowiedz się więcej
Zachowaj kontrolę nad pojazdem. Zwłaszcza w trudnych warunkach zimowych
Przyjmuje się, że opony zimowe należy zakładać, gdy temperatura powietrza spadnie poniżej 7º C , ponieważ opony zimowe wyprodukowane są z mieszanek gumowych, które nie sztywnieją przy niskich temperaturach. W niektórych krajach wymiana opon na zimowe jest nawet wymogiem prawnym. Należy pamiętać, że bezpieczeństwo podróżowania i mobilność w trudnych warunkach zimowych gwarantowane jest jedynie przez opony z symbolem płatka śniegu na ścianach bocznych.
Na błoto i śnieg
Opony M+S (błoto i śnieg) są specjalnie przystosowane do jazdy po błotnistych i ośnieżonych drogach. Profil tych opon szczególnie przystosowany jest, aby doskonale radzić sobie w tych właśnie warunkach. Oznakowanie opony M+S nie wskazuje na typowe właściwości zimowe chyba, że dodatkowo opona posiada jeszcze symbol płatka śniegu.
Opony całoroczne - na wszystko, co pogoda ma nam do zaoferowania
Opony takie mogą być używane przez okrągły rok. Oznakowane są symbolem słońca, kropel deszczu lub liścia. Należy jednak pamiętać, że testy opon całorocznych wciąż pokazują, iż nie są one w stanie dorównać właściwościom opon letnich latem oraz zimowym zimą (np. dłuższa droga hamowania zarówna latem jak i zimą)
Jedź bezpiecznie, nawet, gdy ciśnienie w oponach zacznie gwałtownie spadać – opony typu Run-Flat
Opony typu run-flat umożliwiają bezpieczne dojechanie do celu nawet, gdy spadnie ciśnienie w oponach. Dzięki zastosowaniu specjalnych technologii (wzmocnieniu budowy wewnętrznej) opony typu run flat można używać w przypadku całkowitej utraty ciśnienia. Oczywiście nie mówimy tu o ciągłej eksploatacji - określona została prędkość maksymalna dla dedykowanego dystansu. Warunkiem koniecznym do zastosowania takich opon w samochodach jest wyposażenie auta w system kontroli ciśnienia. Jest to bardzo ważne ponieważ po utracie ciśnienia nie odczujemy pogorszenia warunków trakcyjnych samochodu. Jedyna informacja to sygnał emitowany przez komputer.
Etykieta
Zawiera trzy główne parametry (opór toczenia, przyczepność na mokrej nawierzchni, poziom hałasu) oraz dodatkowo logo Unii Europejskiej, numer rozporządzenia oraz oznaczenie klasy opon (C1 lub C2). Przewidziano również miejsce na oznaczenie marki - dostawcy muszą umieścić na naklejce swoją nazwę lub znak handlowy, linię opony, wymiar opony, indeks obciążenia, indeks prędkości, informację dotyczącą precyzji kierowania, aquaplaningu, właściwości hamowania na suchej nawierzchni, właściwości opony przy jeździe zimowej i inne specyfikacje techniczne wraz z etykietą o dowolnym kolorze, formacie i wzorze, pod warunkiem, że nie odwraca to uwagi od głównych informacji.
Klasa efektywności paliwowej
Określana jest na podstawie współczynnika oporu toczenia i wyrażana w skali literowej od A do G, przy czym A oznacza oponę najbardziej ekonomiczną (najmniejszy opór toczenia), a G najmniej ekonomiczną (największy opór toczenia). Niski współczynnik oporu toczenia pozwala zaoszczędzić paliwo oraz redukuje emisję CO2 do atmosfery.
Klasa przyczepności na mokrej nawierzchni
Klasa ta jest określana na podstawie współczynnika przyczepności na mokrej nawierzchni. Wyrażana jest w skali literowej od A do G (podobnie jak klasa efektywności paliwowej), z tym, że oznaczenia D i G nie są używane. Producenci podają, że w zależności od pojazdu oraz warunków atmosferycznych, różnica w drodze hamowania pomiędzy oponami klasy A i G może wynieść nawet 30%.
Klasa zewnętrznego hałasu toczenia
Poziom hałasu toczenia oznaczany jest graficznie. Na rysunku znajduje się symbol fali dźwiękowej złożony z trzech elementów. Im większa liczba elementów wypełniona jest kolorem czarnym tym większy hałas zewnętrzny emitują opony. Stały poziom hałasu utrzymujący się na poziomie powyżej 80 decybeli może mieć niekorzystny wpływ na zdrowie.

Etykiety stosowane na oponach służą do oceny ich jakości. Dane na nich zawarte uwzględniane przy zakupie opon pomagają podjąć decyzję. Nie należy jednak zapominać, że wyniki testów opon, rekomendacja i doświadczenie dealerów są także przydatne.

Jeżeli będziesz miał jakiekolwiek wątpliwości przy doborze opon skonsultuj się z dealerem Forda.

Bezpieczne opony oznaczają bezpieczną jazdę samochodem.
Opony są jednym z istotnych elementów pojazdu mających wpływ na bezpieczeństwo podróżowania. Zużyte opony mogą wydłużyć drogę hamowania na mokrej nawierzchni nawet do 70 %. Prawidłowo dobrane opony z utrzymanym prawidłowym ciśnieniem, niezużytym bieżnikiem dają gwarancję, że pojazd zachowa prawidłową przyczepność we wszystkich warunkach pogodowych.
Utrzymuj ciśnienie powietrza na właściwym poziomie
Utrzymywanie ciśnienia powietrza na właściwym poziomie jest bardzo ważne. Zbyt mało lub zbyt dużo ciśnienia w oponach powoduje szybsze zużycie bieżnika opon, zmniejsza powierzchnię kontaktu opony z drogą a co za tym idzie wpływa na wzrost zużycia paliwa. Ciśnienie w oponach powinno być sprawdzane raz na dwa tygodnie, pomiar powinien mieć miejsce, gdy opony są zimne. Ciśnienie w kole zapasowym powinno być wyższe o 0.1 - 0.3 bar, ale należy pamiętać, że nie może przekroczyć maksymalnej wartości ciśnienia dedykowanego do jazdy z pełnym obciążeniem. Sprawdź wartość prawidłowego ciśnienia opon w książce serwisowej.
Kontroluj głębokość bieżnika opon
Wskaźnik zużycia bieżnika znajdujący się między rowkami na oponie informuje o głębokości rzeźby bieżnika. Zabrania się użytkowania opon o głębokości rzeźby bieżnika poniżej 1.5 mm. Zaleca się wymianę opon, gdy głębokość rzeźby bieżnika opon "letnich" jest poniżej 3 mm, a opon "zimowych" poniżej 4 mm
Sprawdź czy opony w Twoim pojeździe nie są stare
Ogólną zasadą jest, że opona jest zdatna do użytku przez 6 lat. Po tym okresie powinna zostać wymieniona –nawet w przypadku, gdy wygląda jak nowa i była mało używana. Wiek opony można odczytać z jej ścianki bocznej. Zakodowana data produkcji opony np. „0702”, gdzie „07” – określa tydzień a „02” rok 2002.
Prawidłowo dobrane i utrzymane opony mają wpływ na ograniczenie zużycie paliwa
Jeśli Twoje opony mają wyższe ciśnienie niż rekomendowane w książce serwisowej – są przyczyną zwiększonego zużycie paliwa. Utrzymanie ciśnienia w oponach na poziomie 0.1 – 0.3 bara wyższym od rekomendowanego pozwala zmniejszyć tarcie. Pamiętać jednak należy, że nie wolno przekraczać maksymalnej wartości ciśnienia w oponach dedykowanego jeździe z pełnym załadunkiem.

Zdjęcia i filmy

Opony i koła icon  icon  icon  icon  icon  icon  icon  icon  icon